14. 2. 2023

Rozmohlo se nám tady pár takových nešvarů

Nebojte se, nebudeme psát o ničem zásadně hrozném, jen jsme neodolali pelíškovskému názvu. Chceme pomoci předejít situacím, které se sem tam stávají a mohou pro Vás být rizikové. Všech svých klientů si vážíme a na případná rizika je vždy upozorníme. Tady Vám dáme pár tipů, co je důležité a na co při spolupráci s advokátem myslet.

„Příliš aktivní klient“

Hned předem musíme jednoznačně ujasnit, že aktivitu u našich klientů vítáme. Je skvělé, když se klient o svou věc zajímá a je schopný nám poskytnout dostatek podkladů proto, abychom mu pomohli. Jenže někdy se aktivita úplně nehodí. Kdy může přílišná aktivita klientovi spíše uškodit?

Komunikace s protistranou nebo soudy bez našeho vědomí

Příklad z praxe: klient měl pohledávku, u které nebylo dosud úplně jisté, jestli jsou mu dlužníci zavázáni společně a nerozdílně, nebo jestli mu dluží jen jeden z dlužníků. Situaci jsme si s klientem vyhodnotili a rozhodli se úhradu požadovat jen po jednom dlužníkovi. Klient pak bez našeho vědomí zatelefonoval druhému z možných dlužníků a přesně mu popsal, co jsme udělali. Tím si klient mohl hodně uškodit, protože v podstatě odkryl všechny naše „karty“ někomu, kdo stále ještě mohl být v naší věci protistranou.

Už jsme také opakovaně od kolegů slyšeli, že jim klient v rámci řízení poslal sám na soud nebo na úřad vlastní podání, protože se chtěl k věci sám vyjádřit a sdělit vše, co považuje za důležité i přesto, že mu to advokát nedoporučil. Takový klient by si mohl opravdu hodně přitížit. Může se stát, že soudu sdělí něco, čeho se (nejen) protistrana jakkoliv chytí a otočí proti němu. Doporučujeme tedy vždy informace napsat nebo říct advokátovi a ten pak zváží, co je z hlediska taktiky vhodné soudu sdělit.

Nevhodná povaha podnikání nebo spolupráce

Podnikající spolek

V poslední době vzrostl mezi našimi klienty zájem o zakládání spolků. Někteří klienti před konzultací s námi měli v úmyslu spíše „podnikat“ v rámci spolku. Spolky ale svojí povahou neslouží primárně k podnikání. Výdělečnou činnost provozovat samozřejmě mohou, ale jen jako vedlejší, pro podporu hlavní činnosti. Když už budete se spolkem také podnikat, musíte počítat se všemi následky jako podnikatel (živnostenská oprávnění, účetnictví, DPH, práva spotřebitelů…) a pokud by Vám podnikání přerostlo do činnosti hlavní, soud Vám může spolek zrušit.

Povaha spolupráce s „IČAŘI“

Mnoho našich klientů spolupracuje s externími OSVČ pravidelně. Nevidíme v tom žádný problém. Tedy až do doby, kdy se klientovi začne tato spolupráce prolínat s pracovním poměrem. Setkáváme se pak i s tím, že klient ve smlouvách o spolupráci s OSVČ odkazuje na ustanovení zákoníku práce, označuje externistu za „zaměstnance“ nebo používá termíny typické pro pracovní poměr jako „mzda“ nebo „dovolená“. Dejte si prosím pozor, když už s externími OSVČ spolupracujete, abyste dodržovali režim spolupráce mezi dvěma podnikateli, jinak Vám hrozí od Státního úřadu inspekce práce vysoká pokuta.

Problematické požadavky v pracovních smlouvách

Tady jsou problematické hlavně dvě záležitosti, které spolu souvisí. Jde o smluvní pokuty a konkurenční doložky, které klienti do pracovněprávních smluv a dohod často požadují, nebo je tam dokonce mají.

Smluvní pokuty

Smluvní pokutu v jakémkoliv pracovněprávním vztahu, tedy i se zaměstnanci na DPP nebo DPČ, můžete sjednat jen a pouze ve vztahu ke konkurenční doložce. V žádném jiném případě to nejde. Nemůžete tak např. pokutovat zaměstnance za pozdní příchody nebo špatně odvedenou práci. Pokud chcete mít takový nástroj k dispozici, doporučujeme se zaměstnancem sjednat část mzdy jako nenárokovou složku – prémie, které zaměstnanci nemusíte vyplatit, když bude odvádět nedostatečné výkony.

Konkurenční doložka

Konkurenční doložka je v pracovním právu možná a je dokonce možné jí i zajistit smluvní pokutou, ale má to vše svá pravidla.  Může se sjednat maximálně na dobu jednoho roku od konce pracovněprávního vztahu, pokuta musí být přiměřená a hlavně, a to klienty obvykle překvapí, musíte zaměstnanci, který plní tuto povinnost z konkurenční doložky, za každý měsíc jejího plnění (po skončení pracovního poměru) vyplácet přiměřenou náhradu. Tato náhrada musí být ve výši alespoň poloviny průměrného měsíčního výdělku, který u Vás zaměstnanec měl.

Klienti si pak často konkurenční doložky rozmyslí a do pracovněprávních smluv a dohod je vůbec nepožadují. 

Shrnutí

Výše popsané jsou jen některé z často se opakujících „nepěkných věcí“, které se nám občas v naší praxi vyskytnou. Článek jsme pojali spíše jako upozornění všem, kteří by se mohli do podobné situace dostat a podobný postup zvažovat.

Ondřej Najman

Autor článku

Ondřej Najman

Mgr. Ondřej Najman je advokátem v advokátní kanceláři ATREUM. Vyniká v právní argumentaci a analýze. Na práci v advokátní kanceláři ho nejvíce těší vědomí, že klientům služby reálně pomáhají.

Přečtěte si další články k tématu

14. března 2022

I vlastní design můžete ochránit

Klient, který provozuje e-shop s broušeným sklem a nabídkou unikátních autorských designů na skleněných předmětech, zjistil a doložil, že konkurence kopíruje jeho motivy. Zpracovali jsme dokument vyzývající k odstranění nabízených autorských motivů z jejich nabídky, a přestože na první výzvu konkurent našeho klienta nereagoval, nakonec se nám ho ale povedlo kontaktovat a přesvědčit, že stáhnout […]

7. března 2022

Bezpečnost dat se nevyplatí podceňovat

Bezpečnostních opatření není nikdy dost. O tom ví své především ti, kteří už o nějaká důležitá data přišli. Pochopitelně je ale jednodušší ztrátám předcházet a mít vše ošetřeno nejen zálohováním, ale i příslušnými smlouvami. Náš klient si pro zakázku, která mimo jiné obnášela i práci s důvěrnými daty, najal specializovaného programátora z Lotyšska. Připravili jsme […]

1. března 2022

Práce kvapná, málo platná

Všichni to známe. Není výjimkou, že tlakem na extrémní časovou úsporu trpí kvalita prováděných služeb. Obvykle s vidinou ušetřených peněz dostaneme čas od času požadavek ve stylu „hoďte mi na ty dokumenty rychlé oko, ale nemusíte to číst moc podrobně, jen tak jestli tam není nějaká hloupost“. Jenže. V reálném světě takhle kvalitní právní služby […]

18. února 2022

Pomluva je pomluvou i v kyber prostoru

Ve víně je ukryta pravda, to ví všichni. Znalci a fajnšmekři v něm navíc hledají třeba vůně jižních svahů nebo rozličné ovocné přívlastky. A pak jsou tací, kteří nejen ve víně hledají příležitost k vytvoření problému. Obrátil se na nás provozovatel úspěšného e-shopu s víny, který každý měsíc odbavuje tisíce objednávek spokojených zákazníků. V drtivé […]

12. února 2022

Společnými silami k jednomu cíli

Veřejný prostor je svým způsobem vizitkou města. Zároveň má ale každé město místo, kterému je lepší se obloukem vyhnout. Jedním takovým bylo i okolí stanice metra Vltavská v pražských Holešovicích. A my jsme byli u toho, když se z dříve zanedbaného a nevzhledného prostranství stalo vyhledávané místo volnočasových aktivit. Náš klient se jako jeden ze […]

20. ledna 2022

Srozumitelná komunikace je základ úspěchu

Jazyk a řeč patří mezi základní prostředky lidské komunikace a jsou neoddělitelnou součástí naší kultury. Způsob vyjadřování je něco, co nás definuje i jako jedince nebo společnost a toho si byl vědom i náš klient. Provozovatel e-shopu s cyklistickými potřebami si přál, aby jeho oficiální dokumenty nebyly nudné a formální, ale aby ladily s tonalitou […]

Ať Vám už nic neuteče

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Jednou za čas Vám zašleme výběr toho nejzajímavějšího z našeho webu a YouTube kanálu – nové články, videa a právní tipy, které by Vám neměly uniknout.