1. 2. 2023

Ze série o novele občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele – tentokrát k reklamacím v oblasti e-commerce

K novele občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele jsme se už vyjadřovali ještě před samotnou účinností zákona (zde). V tomto kratším příspěvku se podíváme na novelu poprvé jako na už účinnou úpravu. Soustředit se budeme na oblast reklamací a povíme si, co byste si v souvislosti s novelou měli v obchodních podmínkách ohledně reklamací upravit nebo zkontrolovat. Článek se soustředí na problematiku on-line prodeje (e-commerce).

Co je jinak?

Delší doba předpokladu vady zboží

Práva z vadného plnění (jak jim říká zákon) zůstávají i nadále v délce dvou let. Změnila se ale doba tzv. domněnky vady zboží při převzetí. Doposud zákon stanovil předpoklad, že pokud zákazník (spotřebitel) vytkne vadu obchodníkovi do 6 měsíců od převzetí zboží, tak vada existovala už při převzetí zboží. Pak to je obchodník, kdo musí prokazovat opak, což pro něj je velmi složité, obvykle spíše neřešitelné. Bohužel pro obchodníky, tato doba se nově prodlužuje na 12 měsíců. To je třeba upravit i v obchodních podmínkách (VOP), kde se jedná o jedno z povinných poučení.

Změna ohledně volby způsobu reklamace zákazníkem

Žádné nové způsoby vyřízení reklamace se nezavádí, ale v některých případech nebude zákazník moci sám vybrat způsob vyřízení reklamace. Obecně platí, že zákazník si při výskytu vady může vybrat mezi odstraněním vady a dodáním nové věci. Ale pokud bude pro obchodníka jeden z těchto způsobů vyřízení nemožný nebo příliš nákladný oproti druhému, můžete „zákazníkovi“ vnutit tento jiný výhodnější nebo možný způsob. Zkontrolujte si proto, jestli Vaše VOP náhodou neupravují proces odlišně.

Pozor na vady softwaru

Pokud prodáváte elektroniku nebo jiná zařízení, na kterých běží operační systémy a podobné softwary, pak odpovídáte i za to, že tento digitální obsah bude bezproblémově dva roky fungovat a bude sepo tuto dobu i aktualizovat. A nezáleží na tom, že si zákazník software nainstaluje až doma. Této odpovědnosti se vyhnete pouze tehdy, pokud předem dáte zákazníkovi jasně vědět, že zboží poskytujete samostatně bez softwaru a aktualizací. Tato informace by neměla být schovaná v obchodních podmínkách ani v patičce webu. Spotřebitel by s ní měl nejlépe souhlasit v checkboxu v průběhu objednávkového procesu, abyste měli důkaz, že takovou informaci opravdu dostal. 

Oblíbené odstoupení od smlouvy

Důležitá změna přichází ve vztahu ke stavu vráceného zboží. Aby zákazník dostal zpět plnou cenu, bude nově muset vrátit zboží ve stavu, který odpovídá tomu, že s ním zacházel jen tak, jak „je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží“. Zjednodušeně si to můžeme připodobnit k vyzkoušení v kamenné prodejně. Pokud zákazník vrátí zboží v horším, než takovém stavu, bude mu moci vrátit e-shop cenu poníženou o snížení hodnoty zboží. Neznamená to tedy, že by u těchto produktů zákazník nemohl odstoupit od smlouvy, ale pokud zboží použije nad rámec běžného vyzkoušení v obchodě, pak mu můžete vrátit méně peněz. Toto je také potřeba upravit ve Vašich VOP.

Drobně se také mění formulace některých důvodů pro nemožnost odstoupení od smlouvy. Pokud tedy máte ve VOP přesně opsaná ustanovení zákona, budete je muset přepsat. To samé platí pro případy, kdy poskytujete svým zákazníkům jakékoliv služby, které splníte ještě předtím, než 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy uběhne, anebo pokud prodáváte třeba digitální obsah.

Zboží, které není možné vrátit z hygienických důvodů, jako je zubní kartáček nebo hygienické potřeby, budete muset dodávat v zapečetěném obalu. To samé platí pro CD nebo DVD či jiné nahrávky a počítačové programy. Zákazník totiž může odstoupit od smlouvy pouze v okamžiku, kdy je zapečetěný obal neporušený. Pokud se Vás dodávky takového zboží týkají, upozorněte na to spotřebitele ve VOP.

Při vrácení zboží po odstoupení nese náklady na vrácení zboží zákazník, pokud ho na to předem upozorníte. I toto byste si měli ve VOP upravit.

Záruky

Pokud už záruku za jakost (není to totéž, co povinná odpovědnost za vady) poskytujete, musíte nejpozději se zbožím zákazníkovi vydat záruční list. Zákazník totiž u sebe musí mít důkaz o tom, že jste mu záruku poskytli. To jde i elektronicky. Pak to ale musíte udělat tak, aby se obsah nemohl měnit. Zákazníkovi tak nemůžete poslat odkaz na webovou stránku, kde jsou informace o záruce napsané, protože ta změnit jde. Nejfunkčnějším řešením proto bude poslat záruční list spotřebiteli e‑mailem formou PDF.

Upravte si proto ve VOP své záruční podmínky, pokud záruku poskytujete.  

Shrnutí

Nejen v procesu reklamace a nárocích spotřebitele se rozebíraná novela postarala o poměrně citelné zemětřesení. Výše vybrané jsou nejpodstatnější změny v oblasti reklamací, na které by měli obchodníci z oblasti e-commerce zareagovat a upravit své VOP. O novele si povíme zase příště a z trochu jiného úhlu pohledu.

Ondřej Najman

Autor článku

Ondřej Najman

Mgr. Ondřej Najman je advokátem v advokátní kanceláři ATREUM. Vyniká v právní argumentaci a analýze. Na práci v advokátní kanceláři ho nejvíce těší vědomí, že klientům služby reálně pomáhají.

Přečtěte si další články k tématu

1. srpna 2025

Dostali jste výzvu k platbě za zveřejnění ochranné známky? Pozor, může jít o podvod!

Pokud jste si nechali zaregistrovat ochrannou známku, průmyslový vzor nebo jiné registrované duševní vlastnictví, jste automaticky tak došlo k zápisu do veřejné databáze. A proto se můžete snadno stát terčem podvodníků. Stále více podnikatelů dostává výzvy k platbě za „registraci“ nebo „zveřejnění“ ochranné známky, které sice vypadají oficiálně, ale ve skutečnosti jde o dobře zacílený podvod. […]

9. ledna 2025

Jak uspořádat soutěž na Facebooku nebo Instagramu?

Facebook a Instagram jsou oblíbené sociální sítě, na kterých influenceři a společnosti se hojně pořádají soutěže o ceny, slevy a další výhody (většinou) pro spotřebitele. A jak to tak se spotřebiteli bývá, vztahují se i na takové soutěže pravidla, která je nutné dodržovat. Při pořádání spotřebitelské soutěže na sociálních sítích musíte dodržovat: Jsou však všechny […]

2. ledna 2025

Jak (s)právně uspořádat online spotřebitelskou soutěž v roce 2025

V tomto článku se budeme věnovat spotřebitelským soutěžím pořádaným online. Rozebereme si, kdy se jedná o spotřebitelskou soutěž a na co všechno musíte z hlediska práva myslet, abyste soutěž uspořádali správně. Prozradíme také informace o základních dokumentech, které budete k soutěži potřebovat, a přidáme několik praktických tipů. V tomto článku se nevěnujeme podmínkám soutěží na sociálních sítích, ale […]

12. ledna 2023

Čemu věnovat pozornost při zakládání e-shopu z pohledu práva – část II.

V první části příspěvku věnujícímu se založení e-shopu zde jsme probrali právní otázky související s volbou formy podnikání, živnostenským oprávněním a tvorbou webových stránek e-shopu. V této druhé části navážeme tam, kde jsme skončili. Po získání konečného e-shopového řešení, kdy e-shop je sice už v podstatě „založený“ ale stále je jaksi v plenkách. Uzavírání smluv se zákazníky a obchodní […]

28. listopadu 2022

E-commerce pozor: dlouho očekávaná novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele už je tady!

V dubnu jsme Vás informovali (zde) o vládním návrhu zákona, kterým se mění občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele. Vládní návrh prošel jen s nepatrnými změnami legislativním procesem v parlamentu a dne 16. 11. 2022 jej podepsal prezident republiky. V nejbližších dnech tak můžeme očekávat jeho vyhlášení ve sbírce zákonů. Zákon nabude účinnosti 30. den po vyhlášení ve […]

15. listopadu 2022

Čemu věnovat pozornost při zakládání e-shopu z pohledu práva – část I.

Oblast e-commerce se stále rozrůstá a pokud bude vývoj pokračovat současným tempem, za pár let bude s nadsázkou možné říci, že kdo neprodává on-line, jako by skoro ani neprodával. Pro podnikatele, kteří se chystají (nejen s kůží) na on-line trh máme pochopení a připravili jsme si pro ně stručný přehled základních právních otázek, kterými by se měli […]

Ať Vám už nic neuteče

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Jednou za čas Vám zašleme výběr toho nejzajímavějšího z našeho webu a YouTube kanálu – nové články, videa a právní tipy, které by Vám neměly uniknout.