21. 2. 2023

Ohlédnutí za novelou zákona o elektronických komunikacích ohledně marketingu

V loňském roce nabyla účinnosti rozsáhlá novela zákona o elektronických komunikacích. Cílem bylo mimo jiné vyloučit nevyžádané marketingové hovory. Koncem roku 2022 udělil Český telekomunikační úřad (ČTÚ) první pokutu za porušení zákazu obtěžujícího telemarketingu. Považujeme to za vhodný impuls k tomu, abychom si shrnuli základní podmínky (tele)marketingu.

Stručné připomenutí pojmů a obsahu novely

Marketing =nabízení reklamy nebo jiný obdobný způsob nabídky zboží či služeb prostřednictvím sítí nebo služeb elektronických komunikací (telefonem, prostřednictvím internetu…).

Účastnický seznam =seznam osob s jejich osobními údaji, ve kterém je možné vyhledávání podrobného kontaktu na základě jména nebo nezbytného minimálního množství dalších identifikačních prvků. Seznam musí být veřejnosti přístupný (přímo nebo nepřímo).

Už jen opt-in

Každá osoba uvedená v účastnickém seznamu může požádat, aby se do seznamu zapsalo, že si přeje být kontaktována pro účely marketingu. Bez toho nemůžete osobu v účastnickém seznamu pro účely marketingu oslovit (pokud máte údaje o této osobě právě z účastnického seznamu).

Zákaz generování náhodných telefonních čísel za účelem marketingu

To jen, kdybyste o tom náhodou přemýšleli..

Kdy tedy můžeme telemarketing provozovat a kdy ne?

Kontakty z vlastní databáze

Pokud máte vlastní databázi kontaktů svých zákazníků, kteří Vám kdykoliv dříve dali souhlas s marketingem (a neodvolali ho), můžete vůči nim marketing provozovat.  Nebo pokud máte kontakty na své zákazníky, kterým jste poskytli služby.

Kontakty z účastnického seznamu

Tzv. studené kontakty z účastnického seznamu pro marketing použít nesmíte, pokud osoba ze seznamu výslovně neuvedla, že si přeje být kontaktována za účelem marketingu. A ruku na srdce, to tam bude uvedeno málokdy.

Kontakty z webu samotného adresáta (nebo jinak zveřejněné samotným adresátem mimo účastnický seznam)

Na kontakty zveřejněné samotným adresátem (příjemcem marketingu) omezení nedopadají. Marketing vůči nim tedy provozovat můžete. Jde typicky o vlastní webové stránky, nejde o údaje z účastnického seznamu. Předpokládáme, že daný subjekt své kontaktní údaje zveřejnil právě proto, aby bylo možné ho kontaktovat. Ani to ale neplatí absolutně. Před zahájením telefonátu na takový kontakt byste si měli ověřit, jestli u kontaktu není uvedeno, že není určený pro marketing nebo naopak např. že je určený jen ke konkrétním účelům (reklamace, zákaznická podpora atp.). Zavoláním na takto „omezený“ kontakt byste se dopouštěli zakázaného marketingu. Pokud si kontakt zaznamenáváte někam do tabulka, nezapomeňte na balanční test podle GDPR.

Kontakty získané automatickým nástrojem lustrujícím veřejné údaje

Jde o jakýsi hybrid mezi účastnickým seznamem (2.) a údaji získanými z veřejných zdrojů od samotného adresáta (3.). Existují nástroje, které Vám prohledají internet a „vyzobou“ z webových stránek potenciálních klientů podle Vašeho zadání jimi zveřejněné kontakty. V takovém případě se nám na jedné straně objevuje povaha kontaktů jako zveřejněných postupem výše ad 3., což by značilo možnost marketingového kontaktování. Na druhé straně výstup z takového automatizovaného nástroje už bude velmi připomínat účastnický seznam (a podle přísného výkladu zákona by jím možná i mohl být byl), což by znemožňovalo marketingový kontakt. Co s tím?

Podle našeho názoru převáží povaha kontaktů v tom smyslu, že je zveřejnily samy subjekty údajů. Vycházíme především z toho, že původním zdrojem tohoto kontaktu je v každém případě webová stránka samotného subjektu údajů. Klientům ale v takovém případě vždy jednoznačně doporučujeme, aby každý jednotlivý kontakt takto obdržený z nástroje individuálně prověřili, a to vyhledáním na příslušných stránkách subjektu údajů. Tam by měl klient ověřit jednak to, že je kontakt veřejně přístupný, ale i to, že není určený jen pro určité osoby nebo případy (např. stávající zákazníky, hlášení havárií atp.).

Závěr

Výše jsou popsané základní případy, které při sbírání kontaktů pro účely marketingu mohou nastat. Pokud (nejen telefonický) marketing provozujete nebo se k tomu chystáte, doporučujeme si v každém případě pohlídat, že ke kontaktu máte oprávnění. Pokud si nejste jistí, poraďte se s odborníkem (třeba námi J), za porušení předpisů totiž hrozí vysoké pokuty, v některých případech až 50 milionů korun nebo 10 % z čistého ročního obratu.

Autoři článku

Ondřej Najman

Ondřej Najman

Mgr. Ondřej Najman je advokátem v advokátní kanceláři ATREUM. Vyniká v právní argumentaci a analýze. Na práci v advokátní kanceláři ho nejvíce těší vědomí, že klientům služby reálně pomáhají.

Vít Hruška

Vít Hruška

Autor je advokátem a jednatelem advokátní kanceláře ATREUM. Advokacii ho baví hlavně proto, že může být užitečný lidem v situacích, kdy si sami nevědí rady.

Přečtěte si další články k tématu

1. srpna 2025

Dostali jste výzvu k platbě za zveřejnění ochranné známky? Pozor, může jít o podvod!

Pokud jste si nechali zaregistrovat ochrannou známku, průmyslový vzor nebo jiné registrované duševní vlastnictví, jste automaticky tak došlo k zápisu do veřejné databáze. A proto se můžete snadno stát terčem podvodníků. Stále více podnikatelů dostává výzvy k platbě za „registraci“ nebo „zveřejnění“ ochranné známky, které sice vypadají oficiálně, ale ve skutečnosti jde o dobře zacílený podvod. […]

22. července 2025

Jak chránit brand/značku?

…aneb jak vybudovat a ochránit Vaše podnikání V dnešním konkurenčním světě se pod označením „brand“ skrývá víc než jen logo nebo název. Je to identita, která představuje Vaši firmu, to jaké hodnoty Vaše firma přináší a jaký dojem zanechává u Vašich zákazníků. Správně vybudovaný brand Vám nejen pomůže vyčnívat z davu, ale také díky němu získáte […]

9. ledna 2025

Jak uspořádat soutěž na Facebooku nebo Instagramu?

Facebook a Instagram jsou oblíbené sociální sítě, na kterých influenceři a společnosti se hojně pořádají soutěže o ceny, slevy a další výhody (většinou) pro spotřebitele. A jak to tak se spotřebiteli bývá, vztahují se i na takové soutěže pravidla, která je nutné dodržovat. Při pořádání spotřebitelské soutěže na sociálních sítích musíte dodržovat: Jsou však všechny […]

2. ledna 2025

Jak (s)právně uspořádat online spotřebitelskou soutěž v roce 2025

V tomto článku se budeme věnovat spotřebitelským soutěžím pořádaným online. Rozebereme si, kdy se jedná o spotřebitelskou soutěž a na co všechno musíte z hlediska práva myslet, abyste soutěž uspořádali správně. Prozradíme také informace o základních dokumentech, které budete k soutěži potřebovat, a přidáme několik praktických tipů. V tomto článku se nevěnujeme podmínkám soutěží na sociálních sítích, ale […]

21. března 2022

Využijte výrazné dotace na ochranu duševního vlastnictví

Evropská Unie již druhým rokem poskytuje finanční podporu malým a středním podnikům (MSP) k ochraně práv duševního vlastnictví – ochranných známek a průmyslových vzorů. Tato iniciativa má přispět k posílení růstu a konkurenceschopnosti MPS a k oživení hospodářství. Kdo může podat žádost o grant? Žádost může podat MSP usazený v Evropské unii, konkrétně: mikropodnik s méně než 10 zaměstnanci, ročním obratem do […]

14. března 2022

I vlastní design můžete ochránit

Klient, který provozuje e-shop s broušeným sklem a nabídkou unikátních autorských designů na skleněných předmětech, zjistil a doložil, že konkurence kopíruje jeho motivy. Zpracovali jsme dokument vyzývající k odstranění nabízených autorských motivů z jejich nabídky, a přestože na první výzvu konkurent našeho klienta nereagoval, nakonec se nám ho ale povedlo kontaktovat a přesvědčit, že stáhnout […]

Ať Vám už nic neuteče

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Jednou za čas Vám zašleme výběr toho nejzajímavějšího z našeho webu a YouTube kanálu – nové články, videa a právní tipy, které by Vám neměly uniknout.