12. 1. 2023

Čemu věnovat pozornost při zakládání e-shopu z pohledu práva – část II.

první části příspěvku věnujícímu se založení e-shopu zde jsme probrali právní otázky související s volbou formy podnikání, živnostenským oprávněním a tvorbou webových stránek e-shopu. V této druhé části navážeme tam, kde jsme skončili. Po získání konečného e-shopového řešení, kdy e-shop je sice už v podstatě „založený“ ale stále je jaksi v plenkách.

Uzavírání smluv se zákazníky a obchodní podmínky

Při provozu e-shopu uzavíráte se svými zákazníky nejčastěji kupní smlouvy ohledně zboží, které si vyberou. Jestliže si v obchodních podmínkách neupravíte jinak, považuje se vystavení zboží na e-shopu za nabídku a odeslání objednávky zákazníkem na přijetí nabídky – a kupní smlouva je na světě.

Kupní smlouva tedy nemusí být jen na papíře. Co je ale pak jejím obsahem? Jsou to v první řadě všechny údaje z objednávky – druh zboží, množství, cena, poštovné, způsob doručení…

Ve druhé řadě můžete obsah kupní smlouvy určit také obchodními podmínkami. Obchodní podmínky ze zákona mít nemusíte, ale pro efektivní fungování e-shopu jsou v podstatě nutností. Můžete do nich obsáhnout doplňující ujednání ke kupní smlouvě, můžete jimi plnit informační povinnosti, které ze zákona vůči zákazníkům (obzvláště spotřebitelům) máte, sdělit potřebná kontaktní místa a mají další užitečné funkce. Častým problémem bývá, pokud si podnikatel opatří obchodní podmínky z veřejného vzoru nebo překopírováním od konkurence. V takových podmínkách bývají často vnitřní rozpory nebo neodpovídají tomu, co a e-shop dělá. A nebo jsou v nich chyby. Vadné obchodní podmínkou jsou navíc jednou z nejčastějších příčin uložení pokuty od ČOI.

O obchodním podmínkách bychom mohli psát opravdu dlouhé povídání, v některém z příštích článků si o obchodních podmínkách řekneme více.

Ochrana osobních údajů, cookies a marketingová sdělení

Práva na ochranu osobních údajů se obvykle podnikatelé děsí. Mají strach z pokuty a GDPR předchází pověst drakonického nástroje v rukou úřadu. Ve skutečnosti to ale tak hrozivá oblast není. Stačí dodržovat pár základních pravidel a zákazníky o zpracování údajů a jejich právech vhodnou formou poučit. K tomu doporučujeme vytvoření samostatného dokumentu, kterému říkáme zásady ochrany soukromí (nebo informace o zpracování osobních údajů apod.).

Tyto zásady osobám, jejichž údaje zpracováváte, v podstatě srozumitelnou formou vysvětlují, které jejich údaje zpracováváte, proč to děláte, proč jste k tomu oprávněni a poučí je o jejich právech. Pokud používáte marketingová sdělení typu newsletteru, měli byste je v zásadách uvést.

Pokud na svém e-shopu používáte cookies nebo podobné nástroje, je opět potřeba své zákazníky a všechny další návštěvníky Vašeho e-shopu o používání cookies (jaké cookies se používají, k čemu Vám slouží a jaká jsou práva uživatelů) vhodně a srozumitelně poučit. O cookies jsme více psali zde.

Shrnutí

V tomto dvoudílném příspěvku jsme společně prošli základními oblastmi, na které byste z hlediska práva měli myslet, pokud si plánujete založit nebo již zakládáte e-shop. Ani zdaleka se nejedná o všechny právní starosti, ale jen o ty nejtypičtější nebo nejproblematičtější.

Pokud budete s některými dokumenty potřebovat pomoci, neváhejte se na nás obrátit.

Autoři článku

Ondřej Najman

Ondřej Najman

Mgr. Ondřej Najman je advokátem v advokátní kanceláři ATREUM. Vyniká v právní argumentaci a analýze. Na práci v advokátní kanceláři ho nejvíce těší vědomí, že klientům služby reálně pomáhají.

Vít Hruška

Vít Hruška

Autor je advokátem a jednatelem advokátní kanceláře ATREUM. Advokacii ho baví hlavně proto, že může být užitečný lidem v situacích, kdy si sami nevědí rady.

Přečtěte si další články k tématu

1. srpna 2025

Dostali jste výzvu k platbě za zveřejnění ochranné známky? Pozor, může jít o podvod!

Pokud jste si nechali zaregistrovat ochrannou známku, průmyslový vzor nebo jiné registrované duševní vlastnictví, jste automaticky tak došlo k zápisu do veřejné databáze. A proto se můžete snadno stát terčem podvodníků. Stále více podnikatelů dostává výzvy k platbě za „registraci“ nebo „zveřejnění“ ochranné známky, které sice vypadají oficiálně, ale ve skutečnosti jde o dobře zacílený podvod. […]

9. ledna 2025

Jak uspořádat soutěž na Facebooku nebo Instagramu?

Facebook a Instagram jsou oblíbené sociální sítě, na kterých influenceři a společnosti se hojně pořádají soutěže o ceny, slevy a další výhody (většinou) pro spotřebitele. A jak to tak se spotřebiteli bývá, vztahují se i na takové soutěže pravidla, která je nutné dodržovat. Při pořádání spotřebitelské soutěže na sociálních sítích musíte dodržovat: Jsou však všechny […]

2. ledna 2025

Jak (s)právně uspořádat online spotřebitelskou soutěž v roce 2025

V tomto článku se budeme věnovat spotřebitelským soutěžím pořádaným online. Rozebereme si, kdy se jedná o spotřebitelskou soutěž a na co všechno musíte z hlediska práva myslet, abyste soutěž uspořádali správně. Prozradíme také informace o základních dokumentech, které budete k soutěži potřebovat, a přidáme několik praktických tipů. V tomto článku se nevěnujeme podmínkám soutěží na sociálních sítích, ale […]

1. února 2023

Ze série o novele občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele – tentokrát k reklamacím v oblasti e-commerce

K novele občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele jsme se už vyjadřovali ještě před samotnou účinností zákona (zde). V tomto kratším příspěvku se podíváme na novelu poprvé jako na už účinnou úpravu. Soustředit se budeme na oblast reklamací a povíme si, co byste si v souvislosti s novelou měli v obchodních podmínkách ohledně reklamací upravit nebo zkontrolovat. Článek […]

28. listopadu 2022

E-commerce pozor: dlouho očekávaná novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele už je tady!

V dubnu jsme Vás informovali (zde) o vládním návrhu zákona, kterým se mění občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele. Vládní návrh prošel jen s nepatrnými změnami legislativním procesem v parlamentu a dne 16. 11. 2022 jej podepsal prezident republiky. V nejbližších dnech tak můžeme očekávat jeho vyhlášení ve sbírce zákonů. Zákon nabude účinnosti 30. den po vyhlášení ve […]

15. listopadu 2022

Čemu věnovat pozornost při zakládání e-shopu z pohledu práva – část I.

Oblast e-commerce se stále rozrůstá a pokud bude vývoj pokračovat současným tempem, za pár let bude s nadsázkou možné říci, že kdo neprodává on-line, jako by skoro ani neprodával. Pro podnikatele, kteří se chystají (nejen s kůží) na on-line trh máme pochopení a připravili jsme si pro ně stručný přehled základních právních otázek, kterými by se měli […]

Ať Vám už nic neuteče

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Jednou za čas Vám zašleme výběr toho nejzajímavějšího z našeho webu a YouTube kanálu – nové články, videa a právní tipy, které by Vám neměly uniknout.