10. 3. 2022

Prodlužuje se záruční doba při úspěšné reklamaci opravou nebo dodáním nového zboží (díla) či jejich části?

Jedná se o běžnou obchodní situaci. Zákazníkovi se na zakoupeném zboží/převzatém díle projeví vada do 24 měsíců od převzetí, a tak dojde k reklamaci. Krom přiměřené slevy z kupní ceny a v některých případech i odstoupení od smlouvy může dojít k vyřízení reklamace opravou zboží nebo dodáním nového zboží  (pokud je vadná jen součást zboží, tak dodáním nebo opravou této součásti). Právě posledně jmenované situaci, tj. reklamaci dodáním nového zboží/díla či jejich součásti, se věnuje tento článek, který zohledňuje rozsudek Nejvyššího soudu sp. zn. 33 Cdo 416/2020 z října roku 2020 (dále „Rozsudek“).

Jelikož se při reklamaci díla ze smlouvy o dílo použijí zákonná ustanovení o reklamaci zboží zakoupeného v obchodě, lze veškeré závěry uvedené v tomto článku uplatnit stejně dobře jak na vztah kupujícího a prodávajícího v obchodě (včetně e-shopu), tak na vztah zhotovitele a objednatele ze smlouvy o dílo. Pro zjednodušení budeme v textu dále pracovat s pojmy zboží, kupující a prodávající. 

Stručně k povaze záruční doby a jejímu běhu

Zárukou v tomto článku myslíme právo kupujícího reklamovat vady, které se vyskytnou u spotřebního zboží v době 24 měsíců od jeho převzetí. Nejedná se o „záruku za jakost“ tak, jak ji upravuje občanský zákoník.

Záruční doba se dále prodlužuje o dobu, po kterou kupující nemohl během reklamace zboží užívat. Stranou ponecháváme případ, kdy zboží bylo vadné již při předání nebo se vada zboží projeví do 6 měsíců od převzetí. 

Vliv výměny zboží (díla) či jeho součásti na záruční dobu

Občanský zákoník účinný od roku 2014 zavedl v této věci nové pořádky. Před rokem 2014 při dodání nového zboží nebo jeho části začínala záruční doba běžet znovu od začátku při předání nového nebo opraveného zboží po reklamaci. Tak tomu ovšem již v současnosti není.

Jak potvrdil Nejvyšší soud v Rozsudku, dodáním nového (tím spíše i opraveného) zboží nezačíná běžet nová záruční doba. Nejvyšší soud vycházel z argumentu, že text zákona prodávajícího zavazuje k tomu, aby zajistil kupujícímu možnost 24 měsíců užívání zboží od jeho převzetí. To se vztahuje k prvnímu převzetí zboží a nikoliv již k případným dalším převzetím při úspěšné reklamaci. Úspěšná reklamace tak má na záruční dobu pouze ten vliv, že se záruka prodlouží o dobu, po kterou kupující nemohl věc užívat během vyřizování reklamace.

To samozřejmě nevylučuje možnost sjednat si obnovující se záruku ve smlouvě.    

Závěr

Zpracovaný Rozsudek vnesl opět o trochu více světla do značně složité problematiky práv z vadných plnění. Rozsudek se však týká pouze povinností vyplývajících prodávajícímu ze zákona, nikoliv převzatých smluvně. Složitost tématu potvrzuje i to, že všechny tři soudy, které věc postupně projednávaly, měly v konkrétních bodech odlišné názory.

Rozsudek znamená dobrou zprávu pro podnikatele provozující obchod či provádějící díla. Tito podnikatelé tak nemusejí poskytovat mnohaletou řadu řetězejících se záruk, ale postačí jim zajistit 24 měsíců užívání zboží/díla od prvního převzetí jejich zákazníkem. Pro úplnost opět dodáváme, že Rozsudek neupravuje případy, kdy se vada projeví do 6 měsíců od převzetí. 

Vzhledem ke spornosti výkladu však nelze Rozsudek považovat za finální stanovisko českých soudů v této problematice. Případný další vývoj v rozhodovací praxi soudů v této oblasti budeme pečlivě sledovat.   

Ondřej Najman

Autor článku

Ondřej Najman

Mgr. Ondřej Najman je advokátem v advokátní kanceláři ATREUM. Vyniká v právní argumentaci a analýze. Na práci v advokátní kanceláři ho nejvíce těší vědomí, že klientům služby reálně pomáhají.

Přečtěte si další články k tématu

1. srpna 2025

Dostali jste výzvu k platbě za zveřejnění ochranné známky? Pozor, může jít o podvod!

Pokud jste si nechali zaregistrovat ochrannou známku, průmyslový vzor nebo jiné registrované duševní vlastnictví, jste automaticky tak došlo k zápisu do veřejné databáze. A proto se můžete snadno stát terčem podvodníků. Stále více podnikatelů dostává výzvy k platbě za „registraci“ nebo „zveřejnění“ ochranné známky, které sice vypadají oficiálně, ale ve skutečnosti jde o dobře zacílený podvod. […]

9. ledna 2025

Jak uspořádat soutěž na Facebooku nebo Instagramu?

Facebook a Instagram jsou oblíbené sociální sítě, na kterých influenceři a společnosti se hojně pořádají soutěže o ceny, slevy a další výhody (většinou) pro spotřebitele. A jak to tak se spotřebiteli bývá, vztahují se i na takové soutěže pravidla, která je nutné dodržovat. Při pořádání spotřebitelské soutěže na sociálních sítích musíte dodržovat: Jsou však všechny […]

2. ledna 2025

Jak (s)právně uspořádat online spotřebitelskou soutěž v roce 2025

V tomto článku se budeme věnovat spotřebitelským soutěžím pořádaným online. Rozebereme si, kdy se jedná o spotřebitelskou soutěž a na co všechno musíte z hlediska práva myslet, abyste soutěž uspořádali správně. Prozradíme také informace o základních dokumentech, které budete k soutěži potřebovat, a přidáme několik praktických tipů. V tomto článku se nevěnujeme podmínkám soutěží na sociálních sítích, ale […]

1. února 2023

Ze série o novele občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele – tentokrát k reklamacím v oblasti e-commerce

K novele občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele jsme se už vyjadřovali ještě před samotnou účinností zákona (zde). V tomto kratším příspěvku se podíváme na novelu poprvé jako na už účinnou úpravu. Soustředit se budeme na oblast reklamací a povíme si, co byste si v souvislosti s novelou měli v obchodních podmínkách ohledně reklamací upravit nebo zkontrolovat. Článek […]

12. ledna 2023

Čemu věnovat pozornost při zakládání e-shopu z pohledu práva – část II.

V první části příspěvku věnujícímu se založení e-shopu zde jsme probrali právní otázky související s volbou formy podnikání, živnostenským oprávněním a tvorbou webových stránek e-shopu. V této druhé části navážeme tam, kde jsme skončili. Po získání konečného e-shopového řešení, kdy e-shop je sice už v podstatě „založený“ ale stále je jaksi v plenkách. Uzavírání smluv se zákazníky a obchodní […]

28. listopadu 2022

E-commerce pozor: dlouho očekávaná novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele už je tady!

V dubnu jsme Vás informovali (zde) o vládním návrhu zákona, kterým se mění občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele. Vládní návrh prošel jen s nepatrnými změnami legislativním procesem v parlamentu a dne 16. 11. 2022 jej podepsal prezident republiky. V nejbližších dnech tak můžeme očekávat jeho vyhlášení ve sbírce zákonů. Zákon nabude účinnosti 30. den po vyhlášení ve […]

Ať Vám už nic neuteče

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Jednou za čas Vám zašleme výběr toho nejzajímavějšího z našeho webu a YouTube kanálu – nové články, videa a právní tipy, které by Vám neměly uniknout.