20. 7. 2020

Soudní dvůr Evropské Unie zrušil tzv. Privacy Shield – pozor na používání aplikací z USA

Ve čtvrtek 16. 7. 2020 došlo k zásadní změně v oblasti osobních údajů. Tuto změnu způsobilo rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie, které upravuje zasílání či sdílení osobních údajů do Spojených státu amerických. Pokud s osobními údaji nakládáte a využíváte aplikace od amerických společností, měli byste se mít na pozoru.

V rozsudku soud vycházel z prováděcího rozhodnutí Komise (EU) 2016/1250 zvaného EU-US Privacy Shield (štít EU-USA na ochranu soukromí), které upravovalo rozsah ochrany osobních údajů v USA. Závěr, ke kterému soud došel, je ten, že v současné situaci není tato ochrana dostačující, a označil proto rozhodnutí za neplatné.

Pokud s osobními údaji nakládáte a využíváte aplikace od amerických společností, měli byste se mít na pozoru.

Pozor byste si měli dávat hlavně v případě, že s osobními údaji jakkoliv nakládáte a spolupracujete při tom se subdodavatelem z USA případně využíváte nástroj, který provozuje společnost z USA.  Zejména pak dávejte pozor v případě, že užíváte nějakou službu nebo aplikace amerických společností k předávání nebo sdílení osobních údajů. Jedná se například o hosting, mailing, poskytování serverů, cloudové služby a mnoho dalších.

Jedná se například o hosting, mailing, poskytování serverů, cloudové služby a mnoho dalších.

Pokud máte jste shora uvedené dopadá i na Vás, nemusíte zoufat, zrušení privacy shield neznamená úplný zákaz využívat tyto služby. Jen je nutné nastavit si právní vztahy tak, aby vyhovovaly přísným pravidlům Evropské unie, a to díky využití tzv. standardních smluvních doložek. Aby však optimismu nebylo příliš, Soudní dvůr Evropské unie prohlásil, že ani standardní smluvní doložky neobstojí v případě, že ani jejich přijetí nezajistí v cílové zemi dostatečnou úroveň ochrany osobních údajů. V takovém případě se tedy osobní údaje do dané země nesmí předávat

V případě, že si i nadále nejste jisti, že se tento rozsudek týká právě Vás nebo Vašich partnerů, je možné si jednotlivé společnosti prověřit na webu https://www.privacyshield.gov/list. Na tomto seznamu se mimo jiné objevují i společností jako Google LLC (Google Cloud), Microsoft (OneDrive) Amazon.com, Inc. (AWS) a další. Celkem je tímto rozsudkem zasaženo fungování více než 5 tisíc společností.

Pokud potřebujete pomoci s nastavením předávání osobních údajů do zahraničí případně poradit, jestli máte správně nastaveny vztahy s Vašimi smluvními partnery, neváhejte se na nás obrátit.

Vít Hruška

Autor článku

Vít Hruška

Autor je advokátem a jednatelem advokátní kanceláře ATREUM. Advokacii ho baví hlavně proto, že může být užitečný lidem v situacích, kdy si sami nevědí rady.

Přečtěte si další články k tématu

1. srpna 2025

Dostali jste výzvu k platbě za zveřejnění ochranné známky? Pozor, může jít o podvod!

Pokud jste si nechali zaregistrovat ochrannou známku, průmyslový vzor nebo jiné registrované duševní vlastnictví, jste automaticky tak došlo k zápisu do veřejné databáze. A proto se můžete snadno stát terčem podvodníků. Stále více podnikatelů dostává výzvy k platbě za „registraci“ nebo „zveřejnění“ ochranné známky, které sice vypadají oficiálně, ale ve skutečnosti jde o dobře zacílený podvod. […]

22. července 2025

Jak chránit brand/značku?

…aneb jak vybudovat a ochránit Vaše podnikání V dnešním konkurenčním světě se pod označením „brand“ skrývá víc než jen logo nebo název. Je to identita, která představuje Vaši firmu, to jaké hodnoty Vaše firma přináší a jaký dojem zanechává u Vašich zákazníků. Správně vybudovaný brand Vám nejen pomůže vyčnívat z davu, ale také díky němu získáte […]

9. ledna 2025

Jak uspořádat soutěž na Facebooku nebo Instagramu?

Facebook a Instagram jsou oblíbené sociální sítě, na kterých influenceři a společnosti se hojně pořádají soutěže o ceny, slevy a další výhody (většinou) pro spotřebitele. A jak to tak se spotřebiteli bývá, vztahují se i na takové soutěže pravidla, která je nutné dodržovat. Při pořádání spotřebitelské soutěže na sociálních sítích musíte dodržovat: Jsou však všechny […]

2. ledna 2025

Jak (s)právně uspořádat online spotřebitelskou soutěž v roce 2025

V tomto článku se budeme věnovat spotřebitelským soutěžím pořádaným online. Rozebereme si, kdy se jedná o spotřebitelskou soutěž a na co všechno musíte z hlediska práva myslet, abyste soutěž uspořádali správně. Prozradíme také informace o základních dokumentech, které budete k soutěži potřebovat, a přidáme několik praktických tipů. V tomto článku se nevěnujeme podmínkám soutěží na sociálních sítích, ale […]

21. února 2023

Ohlédnutí za novelou zákona o elektronických komunikacích ohledně marketingu

V loňském roce nabyla účinnosti rozsáhlá novela zákona o elektronických komunikacích. Cílem bylo mimo jiné vyloučit nevyžádané marketingové hovory. Koncem roku 2022 udělil Český telekomunikační úřad (ČTÚ) první pokutu za porušení zákazu obtěžujícího telemarketingu. Považujeme to za vhodný impuls k tomu, abychom si shrnuli základní podmínky (tele)marketingu. Stručné připomenutí pojmů a obsahu novely Marketing =nabízení reklamy nebo jiný […]

21. března 2022

Využijte výrazné dotace na ochranu duševního vlastnictví

Evropská Unie již druhým rokem poskytuje finanční podporu malým a středním podnikům (MSP) k ochraně práv duševního vlastnictví – ochranných známek a průmyslových vzorů. Tato iniciativa má přispět k posílení růstu a konkurenceschopnosti MPS a k oživení hospodářství. Kdo může podat žádost o grant? Žádost může podat MSP usazený v Evropské unii, konkrétně: mikropodnik s méně než 10 zaměstnanci, ročním obratem do […]

Ať Vám už nic neuteče

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Jednou za čas Vám zašleme výběr toho nejzajímavějšího z našeho webu a YouTube kanálu – nové články, videa a právní tipy, které by Vám neměly uniknout.