9. 1. 2025

Jak uspořádat soutěž na Facebooku nebo Instagramu?

Facebook a Instagram jsou oblíbené sociální sítě, na kterých influenceři a společnosti se hojně pořádají soutěže o ceny, slevy a další výhody (většinou) pro spotřebitele.

A jak to tak se spotřebiteli bývá, vztahují se i na takové soutěže pravidla, která je nutné dodržovat. Při pořádání spotřebitelské soutěže na sociálních sítích musíte dodržovat:

  • pravidla vyplývající ze zákona, které můžete zjistit z praktického průvodce pro obecné pořádání spotřebitelských soutěží v článku zde, a
  • specifická pravidla konkrétní sociální sítě, na které soutěž pořádáte (pokud Vás zajímají podmínky pořádání soutěže na LinkedIn přečtěte si článek určený této platformě – zde).

Jsou však všechny soutěže, které na Facebooku / Instagramu pořádáte spotřebitelskou soutěží? A jaké specifické podmínky musíte při pořádání spotřebitelské soutěže na Facebooku a Instagramu dodržovat? To vše se dozvíte dále v tomto článku.

Je Vaše soutěž spotřebitelskou soutěží?

Podívejte se na následující body a zjistěte, jestli je Vaše soutěž splňuje:

  1. je to soutěž, anketa nebo jiná akce o ceny,
  2. pořádáte ji pro spotřebitele – například pro blíže neurčený okruh uživatelů Facebooku / Instagramu,
  3. pomocí soutěže propagujete svůj produkt nebo produkt Vašeho obchodního partnera,
  4. výherce vybíráte náhodně,
  5. pro účast v soutěži Vašim sledujícím určíte některou z podmínek níže:
  6. musí si nejprve zakoupit Vámi určený produkt,
  7. musí s Vámi nebo s Vaším partnerem uzavřít smluvní vztah, nebo
  8. musí začít sledovat účet produktu, dát příspěvku like, napsat pod příspěvek komentář nebo vyvinout jinou marketingovou aktivitu související s Vaší propagací.

Oproti pravidlům Instagramu jsou pro Vás pravidla Facebooku přísnější.

Splňuje Vaše soutěž výše popsané podmínky?

Pokud ano, jedná se o spotřebitelskou soutěž a musíte tedy dodržovat zákonné požadavky pro pořádání takové soutěže (přehledně uvedené zde) i podmínky Facebooku a Instagramu. A to ať pořádáte soutěž jako společnost, samostatný podnikatel, influencer nebo jiná osoba propagující nějakého prodejce.

Jaká pravidla pro soutěž platí navíc na Instagramu?

Pokud soutěž pořádáte na Instagramu, dejte si kromě obecných pravidel pozor na následující:

  • Vámi pořádaná soutěž musí mít jasná pravidla,
  • musíte účastníky informovat, že Instagram ani společnost Meta nemá se soutěží nic společného a není za ni zodpovědná,
  • dodržujte pravidla pro brandový obsah – pokud soutěž pořádáte v rámci spolupráce s jiným obchodním parterem, nezapomeňte řádně označit placené partnerství a dodržovat stanovený formát pro brandový obsah,
  • dodržujte obecné zásady pro reklamu – například transparentnost, podpora pozitivního uživatelského prostředí, zákaz diskriminace atd.,
  • dodržujte obecné zásady pro komunitu, jako je například autentičnost, bezpečnost a důstojnost.

Jaká pravidla pro soutěž platí navíc na Facebooku?

Soutěž na Facebooku můžete pořádat pouze jako tvůrce a správce stránek, skupiny nebo události.

Oproti pravidlům Instagramu jsou pro Vás pravidla Facebooku přísnější. Musíte tedy dodržovat jak zákonná pravidla pro soutěže, tak pravidla stejná jako pro Instagram (výše) a navíc například:

  • soutěž nesmíte umístit v placené sekci a musíte ji nabízet všem bez omezení,
  • nesmíte od účastníků vyžadovat: sdílení, repostování, označování dalších uživatelů ani jinou formu propagace soutěže.

Závěr

I když se zdá pořádání soutěže na Facebooku a Instagramu jako běžná náplň práce tvůrců a standardní způsob propagace podnikatelů, doporučujeme nepodcenit její pravidla.

Jsme ATREUM advokátní kancelář a s přípravou právních podkladů pro soutěž Vám rádi pomůžeme.

Kateřina Roučková

Autor článku

Kateřina Roučková

Mgr. Kateřina Roučková je advokátní koncipientkou v advokátní kanceláři ATREUM. Má bohaté zkušenosti s ochranou práv duševního vlastnictví, zejména z oblasti ochranných známek. Na práci v advokacii ji nejvíce baví možnost podílet se na obchodním rozvoji klientů.

Přečtěte si další články k tématu

1. srpna 2025

Dostali jste výzvu k platbě za zveřejnění ochranné známky? Pozor, může jít o podvod!

Pokud jste si nechali zaregistrovat ochrannou známku, průmyslový vzor nebo jiné registrované duševní vlastnictví, jste automaticky tak došlo k zápisu do veřejné databáze. A proto se můžete snadno stát terčem podvodníků. Stále více podnikatelů dostává výzvy k platbě za „registraci“ nebo „zveřejnění“ ochranné známky, které sice vypadají oficiálně, ale ve skutečnosti jde o dobře zacílený podvod. […]

2. ledna 2025

Jak (s)právně uspořádat online spotřebitelskou soutěž v roce 2025

V tomto článku se budeme věnovat spotřebitelským soutěžím pořádaným online. Rozebereme si, kdy se jedná o spotřebitelskou soutěž a na co všechno musíte z hlediska práva myslet, abyste soutěž uspořádali správně. Prozradíme také informace o základních dokumentech, které budete k soutěži potřebovat, a přidáme několik praktických tipů. V tomto článku se nevěnujeme podmínkám soutěží na sociálních sítích, ale […]

1. února 2023

Ze série o novele občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele – tentokrát k reklamacím v oblasti e-commerce

K novele občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele jsme se už vyjadřovali ještě před samotnou účinností zákona (zde). V tomto kratším příspěvku se podíváme na novelu poprvé jako na už účinnou úpravu. Soustředit se budeme na oblast reklamací a povíme si, co byste si v souvislosti s novelou měli v obchodních podmínkách ohledně reklamací upravit nebo zkontrolovat. Článek […]

12. ledna 2023

Čemu věnovat pozornost při zakládání e-shopu z pohledu práva – část II.

V první části příspěvku věnujícímu se založení e-shopu zde jsme probrali právní otázky související s volbou formy podnikání, živnostenským oprávněním a tvorbou webových stránek e-shopu. V této druhé části navážeme tam, kde jsme skončili. Po získání konečného e-shopového řešení, kdy e-shop je sice už v podstatě „založený“ ale stále je jaksi v plenkách. Uzavírání smluv se zákazníky a obchodní […]

28. listopadu 2022

E-commerce pozor: dlouho očekávaná novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele už je tady!

V dubnu jsme Vás informovali (zde) o vládním návrhu zákona, kterým se mění občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele. Vládní návrh prošel jen s nepatrnými změnami legislativním procesem v parlamentu a dne 16. 11. 2022 jej podepsal prezident republiky. V nejbližších dnech tak můžeme očekávat jeho vyhlášení ve sbírce zákonů. Zákon nabude účinnosti 30. den po vyhlášení ve […]

15. listopadu 2022

Čemu věnovat pozornost při zakládání e-shopu z pohledu práva – část I.

Oblast e-commerce se stále rozrůstá a pokud bude vývoj pokračovat současným tempem, za pár let bude s nadsázkou možné říci, že kdo neprodává on-line, jako by skoro ani neprodával. Pro podnikatele, kteří se chystají (nejen s kůží) na on-line trh máme pochopení a připravili jsme si pro ně stručný přehled základních právních otázek, kterými by se měli […]

Ať Vám už nic neuteče

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Jednou za čas Vám zašleme výběr toho nejzajímavějšího z našeho webu a YouTube kanálu – nové články, videa a právní tipy, které by Vám neměly uniknout.