Jak uspořádat soutěž na Facebooku nebo Instagramu?

9. 1. 2025

Jak uspořádat soutěž na Facebooku nebo Instagramu?

Facebook a Instagram jsou oblíbené sociální sítě, na kterých influenceři a společnosti se hojně pořádají soutěže o ceny, slevy a další výhody (většinou) pro spotřebitele.

A jak to tak se spotřebiteli bývá, vztahují se i na takové soutěže pravidla, která je nutné dodržovat. Při pořádání spotřebitelské soutěže na sociálních sítích musíte dodržovat:

  • pravidla vyplývající ze zákona, které můžete zjistit z praktického průvodce pro obecné pořádání spotřebitelských soutěží v článku zde, a
  • specifická pravidla konkrétní sociální sítě, na které soutěž pořádáte (pokud Vás zajímají podmínky pořádání soutěže na LinkedIn přečtěte si článek určený této platformě – zde).

Jsou však všechny soutěže, které na Facebooku / Instagramu pořádáte spotřebitelskou soutěží? A jaké specifické podmínky musíte při pořádání spotřebitelské soutěže na Facebooku a Instagramu dodržovat? To vše se dozvíte dále v tomto článku.

Je Vaše soutěž spotřebitelskou soutěží?

Podívejte se na následující body a zjistěte, jestli je Vaše soutěž splňuje:

  1. je to soutěž, anketa nebo jiná akce o ceny,
  2. pořádáte ji pro spotřebitele – například pro blíže neurčený okruh uživatelů Facebooku / Instagramu,
  3. pomocí soutěže propagujete svůj produkt nebo produkt Vašeho obchodního partnera,
  4. výherce vybíráte náhodně,
  5. pro účast v soutěži Vašim sledujícím určíte některou z podmínek níže:
  6. musí si nejprve zakoupit Vámi určený produkt,
  7. musí s Vámi nebo s Vaším partnerem uzavřít smluvní vztah, nebo
  8. musí začít sledovat účet produktu, dát příspěvku like, napsat pod příspěvek komentář nebo vyvinout jinou marketingovou aktivitu související s Vaší propagací.

Oproti pravidlům Instagramu jsou pro Vás pravidla Facebooku přísnější.

Splňuje Vaše soutěž výše popsané podmínky?

Pokud ano, jedná se o spotřebitelskou soutěž a musíte tedy dodržovat zákonné požadavky pro pořádání takové soutěže (přehledně uvedené zde) i podmínky Facebooku a Instagramu. A to ať pořádáte soutěž jako společnost, samostatný podnikatel, influencer nebo jiná osoba propagující nějakého prodejce.

Jaká pravidla pro soutěž platí navíc na Instagramu?

Pokud soutěž pořádáte na Instagramu, dejte si kromě obecných pravidel pozor na následující:

  • Vámi pořádaná soutěž musí mít jasná pravidla,
  • musíte účastníky informovat, že Instagram ani společnost Meta nemá se soutěží nic společného a není za ni zodpovědná,
  • dodržujte pravidla pro brandový obsah – pokud soutěž pořádáte v rámci spolupráce s jiným obchodním parterem, nezapomeňte řádně označit placené partnerství a dodržovat stanovený formát pro brandový obsah,
  • dodržujte obecné zásady pro reklamu – například transparentnost, podpora pozitivního uživatelského prostředí, zákaz diskriminace atd.,
  • dodržujte obecné zásady pro komunitu, jako je například autentičnost, bezpečnost a důstojnost.

Jaká pravidla pro soutěž platí navíc na Facebooku?

Soutěž na Facebooku můžete pořádat pouze jako tvůrce a správce stránek, skupiny nebo události.

Oproti pravidlům Instagramu jsou pro Vás pravidla Facebooku přísnější. Musíte tedy dodržovat jak zákonná pravidla pro soutěže, tak pravidla stejná jako pro Instagram (výše) a navíc například:

  • soutěž nesmíte umístit v placené sekci a musíte ji nabízet všem bez omezení,
  • nesmíte od účastníků vyžadovat: sdílení, repostování, označování dalších uživatelů ani jinou formu propagace soutěže.

Závěr

I když se zdá pořádání soutěže na Facebooku a Instagramu jako běžná náplň práce tvůrců a standardní způsob propagace podnikatelů, doporučujeme nepodcenit její pravidla.

Jsme ATREUM advokátní kancelář a s přípravou právních podkladů pro soutěž Vám rádi pomůžeme.