2. 1. 2025

Jak (s)právně uspořádat online spotřebitelskou soutěž v roce 2025

V tomto článku se budeme věnovat spotřebitelským soutěžím pořádaným online. Rozebereme si, kdy se jedná o spotřebitelskou soutěž a na co všechno musíte z hlediska práva myslet, abyste soutěž uspořádali správně.

Prozradíme také informace o základních dokumentech, které budete k soutěži potřebovat, a přidáme několik praktických tipů.

V tomto článku se nevěnujeme podmínkám soutěží na sociálních sítích, ale podrobně si je popíšeme v některém z dalších článků.

KDY JDE O SPOTŘEBITELSKOU SOUTĚŽ?

Zákon má vlastní krásnou definici. My si ale pro účely tohoto článku vystačíme s níže uvedenými podstatnými znaky spotřebitelské soutěže:

  1. jde o soutěž, anketu nebo jinou akci pořádanou v souvislosti s propagací, nabídkou nebo prodejem Vašeho produktu;
  2. hraje se v ní o ceny (věcné, peněžité i nepeněžité, klidně i sleva atp.);
  3. účastníky jsou spotřebitelé (lidé mimo svou podnikatelskou činnosti);
  4. účast v soutěži je podmíněna koupí výrobku nebo služby nebo podobnou aktivitou (např. účastí na akci nebo registrací k newsletteru);
  5. výherci se vybírají náhodně.

Pokud Vaše plánovaná soutěž nesplňuje všechny výše uvedené body, zpravidla nepůjde o spotřebitelskou soutěž. V takovém případě si dejte obzvláště pozor na to, abyste „nevědomky“ neprovozovali třeba hazardní hru.

V praxi bývá nejčastějším mezníkem mezi spotřebitelskou soutěží a hazardní hrou tzv. ,,vklad“. Účast v soutěži tedy nemůže záviset na „vkladu“, jinak by to byla hazardní hra.

Zakoupení Vašeho produktu se jako vklad ale nepočítá.

NA CO OBECNĚ PŘI SPOTŘEBITELSKÉ SOUTĚŽI POZOR?

Buďte co nejvíce transparentní a nesnažte se jakkoliv „mlžit“ o výhře nebo podmínkách soutěže. Zejména doporučujeme mít přehledný způsob vyhodnocení a losování provádět nejlépe veřejně, nebo za přítomnosti svědků. Top varianta je za přítomnosti notáře.

Dávejte si pozor, abyste nepřekročili rámec spotřebitelské soutěže a nevkročili do hazardních a loterijní vod.

Především potřebujete kvalitní podmínky soutěže.

Je logické, že budete chtít soutěž marketingově využít, ale dbejte na to, abyste k použití všech materiálů (fotky a videa z předání výhry atp.) měli potřebné a dostatečně svobodné informované souhlasy.

Pokud byste se při soutěži dopustili nekalé obchodní praktiky (zejm. klamavého jednání), hrozí Vám pokuta až 5.000.000 Kč. Další sankce hrozí při porušení povinností na úseku zpracování osobních údajů, nebo provozování hazardní hry bez potřebné koncese. Už jen kvůli tomu doporučujeme právní přípravu na soutěž nepodceňovat.

JAKÉ DOKUMENTY BUDETE POTŘEBOVAT?

Především potřebujete kvalitní podmínky soutěže.

Svou povahou jsou to takové obchodní podmínky pro konkrétní akci. Pravidla musí obsahovat:

  • jasné určení pořadatele soutěže;
  • přesné určení výhry;
  • metodiku určení vítěze;
  • pravidla/podmínky účasti v soutěži (včetně data, do kdy je možné se soutěže účastnit atp.).

Dále si dejte pozor, aby pravidla:

  • byla srozumitelná a neobsahovala „mezery“ a hluchá místa;
  • byla po celou dobu trvání soutěže zveřejněná na Vašem webu nebo v místě konání soutěže;
  • nebyla jakkoliv diskriminační (přiměřeným požadavkem bývá obvykle např. účast osob starších 18 let nebo osob s trvalým pobytem na území ČR, naopak vyžadovat občanství může být problematické);    
  • obsahovala pravdivé a nezavádějící informace, zejm. o výhře a její povaze.

Co můžeme k pravidlům dále doporučit:

  • vyhraďte si v nich právo soutěž upravit nebo prodloužit, ale v rozumných mezích, jinak byste se vůči spotřebiteli mohli dopustit nekalé obchodní praktiky;
  • vyhraďte si v nich právo výhru za konkrétních podmínek neposkytnout (porušení podmínek ze strany soutěžícího atp.);
  • myslete na detaily a nastavte si systém vylosování tak, aby Vám výhra nezůstala „viset“, mějte plán B, pokud se výherce ve lhůtě nepřihlásí;
  • vymiňte si součinnost výherce (musí se dostavit k předání výhry, prokázat vstupenkou atp.);
  • v závislosti na velikosti a povaze výhry myslete na její zdanění, v některých případech byste měli srážkovou daň odvádět Vy, doporučujeme v podmínkách upozornit účastníky na daňové následky;
  • v závislosti na velikosti a povaze výhry zvažte omezit minimální věk účastníků 18 let;
  • v zájmu regulérnosti soutěže doporučujeme z účasti vyloučit pořadatele, jeho blízké a vlivné osoby a zaměstnance, vylučovat advokáta, který připravoval podmínky, ale nemusíte J;
  • pevně upravte kdy, jak a kde se předá výhra. 

Budete také potřebovat zásady ochrany soukromí (zpracování osobních údajů).

Spotřebitelskou soutěž v podstatě bez zpracování osobních údajů nemůžete provést. Rozsah zpracovávaných údajů a další podmínky závisí na druhu a pravidlech soutěže, ale alespoň v minimálním rozsahu budete zpracovávat vždy.

Náležitosti takových zásad jsou na samostatný článek, takže se omezíme s dovolením jen na obecné tipy.

Zásady musí obsahovat:

  • jasné určení správce osobních údajů (obvykle pořadatel soutěže);
  • určení zpracovávaných údajů a právního titulu k jejich zpracování (obvykle plnění smlouvy nebo oprávněný zájem);
  • dobu zpracování;
  • označení dalších zpracovatelů údajů;
  • povinná poučení o právech subjektů údajů a dalších okolnostech v závislosti na případu.

Zásady velmi doporučujeme umístit do samostatného dokumentu. Pokud je máte jako samostatný dokument, pak byste na ně měli přímo z podmínek soutěže odkázat. Zásady obvykle doporučujeme mít spíše jako samostatný dokument kvůli jejich obsáhlosti.

Další dokumenty, které můžete potřebovat pro spotřebitelskou soutěž.

Těch může být nepřeberné množství v závislosti na povaze soutěže. Např. navazující smlouva, pokud je výhrou nějaké „právo“ (typicky soutěže o „auto na rok“). Určitě se Vám také může hodit podepsaný souhlas se  zpracováním osobních údajů, použitím fotografií nebo předávací protokol k věcné výhře.

SHRNUTÍ

Pořádání spotřebitelské soutěže vyžaduje důkladnou právní přípravu a propracovanou dokumentaci. Složitost dokumentů se odvíjí od „velikosti“ soutěže, ale bez transparentních podmínek soutěže a kvalitních zásad zpracování osobních údajů se (legálně) neobejdete v podstatě při žádné soutěži.

Jsme ATREUM advokátní kancelář a organizací spotřebitelské soutěže Vás umíme kompletně provést.

Autoři článku

Ondřej Najman

Ondřej Najman

Mgr. Ondřej Najman je advokátem v advokátní kanceláři ATREUM. Vyniká v právní argumentaci a analýze. Na práci v advokátní kanceláři ho nejvíce těší vědomí, že klientům služby reálně pomáhají.

Vít Hruška

Vít Hruška

Autor je advokátem a jednatelem advokátní kanceláře ATREUM. Advokacii ho baví hlavně proto, že může být užitečný lidem v situacích, kdy si sami nevědí rady.

Přečtěte si další články k tématu

1. srpna 2025

Dostali jste výzvu k platbě za zveřejnění ochranné známky? Pozor, může jít o podvod!

Pokud jste si nechali zaregistrovat ochrannou známku, průmyslový vzor nebo jiné registrované duševní vlastnictví, jste automaticky tak došlo k zápisu do veřejné databáze. A proto se můžete snadno stát terčem podvodníků. Stále více podnikatelů dostává výzvy k platbě za „registraci“ nebo „zveřejnění“ ochranné známky, které sice vypadají oficiálně, ale ve skutečnosti jde o dobře zacílený podvod. […]

9. ledna 2025

Jak uspořádat soutěž na Facebooku nebo Instagramu?

Facebook a Instagram jsou oblíbené sociální sítě, na kterých influenceři a společnosti se hojně pořádají soutěže o ceny, slevy a další výhody (většinou) pro spotřebitele. A jak to tak se spotřebiteli bývá, vztahují se i na takové soutěže pravidla, která je nutné dodržovat. Při pořádání spotřebitelské soutěže na sociálních sítích musíte dodržovat: Jsou však všechny […]

1. února 2023

Ze série o novele občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele – tentokrát k reklamacím v oblasti e-commerce

K novele občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele jsme se už vyjadřovali ještě před samotnou účinností zákona (zde). V tomto kratším příspěvku se podíváme na novelu poprvé jako na už účinnou úpravu. Soustředit se budeme na oblast reklamací a povíme si, co byste si v souvislosti s novelou měli v obchodních podmínkách ohledně reklamací upravit nebo zkontrolovat. Článek […]

12. ledna 2023

Čemu věnovat pozornost při zakládání e-shopu z pohledu práva – část II.

V první části příspěvku věnujícímu se založení e-shopu zde jsme probrali právní otázky související s volbou formy podnikání, živnostenským oprávněním a tvorbou webových stránek e-shopu. V této druhé části navážeme tam, kde jsme skončili. Po získání konečného e-shopového řešení, kdy e-shop je sice už v podstatě „založený“ ale stále je jaksi v plenkách. Uzavírání smluv se zákazníky a obchodní […]

28. listopadu 2022

E-commerce pozor: dlouho očekávaná novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele už je tady!

V dubnu jsme Vás informovali (zde) o vládním návrhu zákona, kterým se mění občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele. Vládní návrh prošel jen s nepatrnými změnami legislativním procesem v parlamentu a dne 16. 11. 2022 jej podepsal prezident republiky. V nejbližších dnech tak můžeme očekávat jeho vyhlášení ve sbírce zákonů. Zákon nabude účinnosti 30. den po vyhlášení ve […]

15. listopadu 2022

Čemu věnovat pozornost při zakládání e-shopu z pohledu práva – část I.

Oblast e-commerce se stále rozrůstá a pokud bude vývoj pokračovat současným tempem, za pár let bude s nadsázkou možné říci, že kdo neprodává on-line, jako by skoro ani neprodával. Pro podnikatele, kteří se chystají (nejen s kůží) na on-line trh máme pochopení a připravili jsme si pro ně stručný přehled základních právních otázek, kterými by se měli […]

Ať Vám už nic neuteče

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Jednou za čas Vám zašleme výběr toho nejzajímavějšího z našeho webu a YouTube kanálu – nové články, videa a právní tipy, které by Vám neměly uniknout.