22. 7. 2025

Jak chránit brand/značku?

…aneb jak vybudovat a ochránit Vaše podnikání

V dnešním konkurenčním světě se pod označením „brand“ skrývá víc než jen logo nebo název.

Je to identita, která představuje Vaši firmu, to jaké hodnoty Vaše firma přináší a jaký dojem zanechává u Vašich zákazníků. Správně vybudovaný brand Vám nejen pomůže vyčnívat z davu, ale také díky němu získáte loajální zákazníky, kteří se za Vámi budou rádi vracet.

Jak správně budovat brand (z právního pohledu)?

Vizuální identita

Jako první Vás jistě napadne název a logo Vaší firmy nebo Vašeho produktu. Tam vizuální identita ale nekončí. Doporučujeme používat konzistentně například barevnou paletu a další grafické prvky, které Vás budou odlišovat od konkurence a budou pro zákazníky snadno zapamatovatelné.

  • Jasná vize a hodnoty

Hned na začátku budování Vašeho brandu byste si měli vyjasnit svou vizi a hodnoty, které chcete předávat. Nebojte se zdůraznit to, co Vaši firmu odlišuje – může to být například kvalita, udržitelnost nebo inovace.

Vaše hodnoty by měly prostupovat celou Vaší značkou, produktem a službami.

  • Konzistentní komunikace

Kromě využívání své vizuální identity udržujte jednotný styl komunikace, ať už v rámci marketingových materiálů, na webu nebo při kontaktu s konkrétními zákazníky.

  • Zákazníci a jejich (snad) pozitivní zkušenosti

Cílem každého úspěšného podnikatele je vybudovat si dobré jméno a pověst, proto je důležitý každý kontakt se zákazníkem. Pozitivní zkušenosti Vašich zákazníků Vám díky dobrým recenzím a doporučením mohou pomoci takovou pověst zajistit.

Máte představu o tom, jaký brand máte nebo chcete vybudovat? Výborně, a teď ho ještě efektivně ochránit před konkurencí.

Jak ochránit svůj brand?

K ochraně brandu skvěle slouží ochranná známka

Nejjednodušší ochrana Vašeho názvu a loga je pomocí registrace ochranné známky. Díky tomu budete mít výlučné právo pro jejich užívání a snazší ochranu proti jiným osobám, které by chtěli parazitovat na Vaší pověsti nebo si zaregistrovat stejné či podobné označení.

  • Zaregistrujte si domény

Doporučujeme zajistit co nejdříve registraci doménových jmen, které budete chtít pro Vaši značku a produkty využívat.

  • Monitorujte okolí

Parazituje někdo na Vaší pověsti? Byla podána přihláška ochranné známky podobná Vašemu označení?

Takovým praktikám můžete zabránit, pokud je včas zjistíte. Máte například právo na základě své starší ochranné známky podávat námitky proti přihláškám podobných označení.

Díky zákazu nekalé soutěže se také můžete účinně bránit proti konkurenci, která například napodobuje Vaše produkty, využívá nepravdivé informace k poškození Vaší značky, klamavou reklamu anebo jiné nekalé obchodní praktiky.

  • Chraňte i Vaše další duševní vlastnictví

Nástroje ochrany duševního vlastnictví nespočívají pouze v registraci ochranné známky, pro každý produkt se najdou i další možnosti ochrany, ať ze strany autorského práva nebo registrovaných průmyslových práv. Jaké další právní nástroje ochrany brandu se Vás mohou týkat?

  • Nabízíte originální výrobek? Ochraňte jeho vzhled pomocí průmyslového vzoru.
  • Máte cenné know-how či jiné informace, které chcete ochránit? Nepodceňte dohody o mlčenlivosti a další právní nástroje ochrany.
  • Přišli jste na převratný vynález? Zajistěte si na něj patent nebo užitný vzor.

Závěr

Budování silného brandu je dlouhodobý proces, který vyžaduje pečlivou práci na jeho hodnotách, vizuální identitě a komunikaci. To však bohužel nestačí, o vybudovaný brand je nutné se starat a efektivně ho chránit. A my Vám s ochrannou Vašeho brandu rádi pomůžeme.

Neváhejte se tedy na nás obrátit, pokud máte zájem o provedení celkového auditu Vašeho duševního vlastnictví, ale i pokud již máte konkrétní požadavky na ochranu brandu. Rádi Vám poskytneme efektivní řešení, a to (pokud to bude vhodné) tak i s využitím dotací, které na ochranu duševního vlastnictví můžete využít.

Jsme ATREUM advokátní kancelář a zabýváme se digitálním a byznysovým právem.

Kategorie:

Kateřina Roučková

Autor článku

Kateřina Roučková

Mgr. Kateřina Roučková je advokátní koncipientkou v advokátní kanceláři ATREUM. Má bohaté zkušenosti s ochranou práv duševního vlastnictví, zejména z oblasti ochranných známek. Na práci v advokacii ji nejvíce baví možnost podílet se na obchodním rozvoji klientů.

Přečtěte si další články k tématu

1. srpna 2025

Dostali jste výzvu k platbě za zveřejnění ochranné známky? Pozor, může jít o podvod!

Pokud jste si nechali zaregistrovat ochrannou známku, průmyslový vzor nebo jiné registrované duševní vlastnictví, jste automaticky tak došlo k zápisu do veřejné databáze. A proto se můžete snadno stát terčem podvodníků. Stále více podnikatelů dostává výzvy k platbě za „registraci“ nebo „zveřejnění“ ochranné známky, které sice vypadají oficiálně, ale ve skutečnosti jde o dobře zacílený podvod. […]

9. ledna 2025

Jak uspořádat soutěž na Facebooku nebo Instagramu?

Facebook a Instagram jsou oblíbené sociální sítě, na kterých influenceři a společnosti se hojně pořádají soutěže o ceny, slevy a další výhody (většinou) pro spotřebitele. A jak to tak se spotřebiteli bývá, vztahují se i na takové soutěže pravidla, která je nutné dodržovat. Při pořádání spotřebitelské soutěže na sociálních sítích musíte dodržovat: Jsou však všechny […]

2. ledna 2025

Jak (s)právně uspořádat online spotřebitelskou soutěž v roce 2025

V tomto článku se budeme věnovat spotřebitelským soutěžím pořádaným online. Rozebereme si, kdy se jedná o spotřebitelskou soutěž a na co všechno musíte z hlediska práva myslet, abyste soutěž uspořádali správně. Prozradíme také informace o základních dokumentech, které budete k soutěži potřebovat, a přidáme několik praktických tipů. V tomto článku se nevěnujeme podmínkám soutěží na sociálních sítích, ale […]

21. února 2023

Ohlédnutí za novelou zákona o elektronických komunikacích ohledně marketingu

V loňském roce nabyla účinnosti rozsáhlá novela zákona o elektronických komunikacích. Cílem bylo mimo jiné vyloučit nevyžádané marketingové hovory. Koncem roku 2022 udělil Český telekomunikační úřad (ČTÚ) první pokutu za porušení zákazu obtěžujícího telemarketingu. Považujeme to za vhodný impuls k tomu, abychom si shrnuli základní podmínky (tele)marketingu. Stručné připomenutí pojmů a obsahu novely Marketing =nabízení reklamy nebo jiný […]

21. března 2022

Využijte výrazné dotace na ochranu duševního vlastnictví

Evropská Unie již druhým rokem poskytuje finanční podporu malým a středním podnikům (MSP) k ochraně práv duševního vlastnictví – ochranných známek a průmyslových vzorů. Tato iniciativa má přispět k posílení růstu a konkurenceschopnosti MPS a k oživení hospodářství. Kdo může podat žádost o grant? Žádost může podat MSP usazený v Evropské unii, konkrétně: mikropodnik s méně než 10 zaměstnanci, ročním obratem do […]

14. března 2022

I vlastní design můžete ochránit

Klient, který provozuje e-shop s broušeným sklem a nabídkou unikátních autorských designů na skleněných předmětech, zjistil a doložil, že konkurence kopíruje jeho motivy. Zpracovali jsme dokument vyzývající k odstranění nabízených autorských motivů z jejich nabídky, a přestože na první výzvu konkurent našeho klienta nereagoval, nakonec se nám ho ale povedlo kontaktovat a přesvědčit, že stáhnout […]

Ať Vám už nic neuteče

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Jednou za čas Vám zašleme výběr toho nejzajímavějšího z našeho webu a YouTube kanálu – nové články, videa a právní tipy, které by Vám neměly uniknout.