21. 3. 2022

Využijte výrazné dotace na ochranu duševního vlastnictví

Evropská Unie již druhým rokem poskytuje finanční podporu malým a středním podnikům (MSP) k ochraně práv duševního vlastnictví – ochranných známek a průmyslových vzorů. Tato iniciativa má přispět k posílení růstu a konkurenceschopnosti MPS a k oživení hospodářství.

Kdo může podat žádost o grant?

Žádost může podat MSP usazený v Evropské unii, konkrétně:

  • mikropodnik s méně než 10 zaměstnanci, ročním obratem do 2 mil. EUR a roční bilancí do 2 mil. EUR;
  • malý podnik s méně než 50 zaměstnanci, ročním obratem do 10 mil. EUR a roční bilancí do 10 mil. EUR;
  • střední podnik s méně než 250 zaměstnanci, ročním obratem do 50 mil. EUR a roční bilancí do 43 mil. EUR.

Jaké jsou druhy grantu?

Fond proplácí náklady formou poukazů, které můžete použít pro různé aktivity. V rámci programu existují 2 poukazy:

Druh poukazuMaximální výše grantuZpůsob využitíProcentní podíl náhrady
Poukaz 11500 EURIP Scan – služby předběžného diagnostického auditu v oblasti duševního vlastnictví90 % částky za službu IP Scan
Poukaz 11500 EURochrana ochranných známek a ochrana průmyslových vzorů v EU – vnitrostátní, regionální a unijní úroveň75 % poplatků za přihlášku, zatřídění, průzkum, zápis, zveřejnění a odklad zveřejnění
Poukaz 11500 EURochrana ochranných známek a ochrana průmyslových vzorů mimo EU50 % poplatků za přihlášku v rámci madridského a haagského systému a poplatků za vyznačení
Poukaz 2750 Kččinnosti související s patenty – poplatky za patenty pro ochranu patentu na vnitrostátní úrovni50 % poplatků za zápis národního patentu – poplatky za přihlášku, rešerši, průzkum, zápis (udělení patentu) a zveřejnění

Grant nemůžete dostat na existující ochrannou známku, průmyslový vzor nebo patent. Před rozhodnutím o grantu ani nemůžete svou ochrannou známku, průmyslový vzor nebo patent přihlásit. Nejprve je třeba požádat o grant, počkat na jeho udělení a teprve potom je a následně při platbě uplatnit příslušnou poukázku. Náklady za činnosti před obdržením poukazu EUIPO (Úřad EU pro duševní vlastnictví) z fondu neproplácí.

Kdy podat žádost o grant?

Žádost můžete podat až do 16. 12. 2022. Program byl spuštěn dne 10. 1. 2022. 

Žádost doporučujeme podat co nejdříve. Fond má k dispozici 15 mil. EUR pro ochranné známky a 1 mil. EUR pro patentové přihlášky. Program bude dostupný do okamžiku, dokud nebudou využity všechny dostupné finanční prostředky, nejpozději však do 16. 12. 2022.

Jak žádost podat?

Pro podání žádosti je třeba využít on-line formulář, který je k dispozici zde. EUIPO nepřijímá tištěnou podobu formuláře.

Nejprve je potřeba si vytvořit uživatelský účet a následně podat žádost včetně jejích příloh.

Pro více informací doporučujeme přečíst si výzvu k podání návrhů dostupnou zde

Pokud byste chtěli s podáním žádosti o grant pomoci, neváhejte se na nás obrátit. Budeme Vám rádi k dispozici.

Autoři článku

Tereza Šprinclová

Tereza Šprinclová

Autorka je advokátní koncipientkou v advokátní kanceláři ATREUM. Na svojí práci oceňuje nejen smysluplnost a viditelné výsledky, ale i nutnost čas od času vystoupit z komfortní zóny.

Vít Hruška

Vít Hruška

Autor je advokátem a jednatelem advokátní kanceláře ATREUM. Advokacii ho baví hlavně proto, že může být užitečný lidem v situacích, kdy si sami nevědí rady.

Přečtěte si další články k tématu

1. srpna 2025

Dostali jste výzvu k platbě za zveřejnění ochranné známky? Pozor, může jít o podvod!

Pokud jste si nechali zaregistrovat ochrannou známku, průmyslový vzor nebo jiné registrované duševní vlastnictví, jste automaticky tak došlo k zápisu do veřejné databáze. A proto se můžete snadno stát terčem podvodníků. Stále více podnikatelů dostává výzvy k platbě za „registraci“ nebo „zveřejnění“ ochranné známky, které sice vypadají oficiálně, ale ve skutečnosti jde o dobře zacílený podvod. […]

22. července 2025

Jak chránit brand/značku?

…aneb jak vybudovat a ochránit Vaše podnikání V dnešním konkurenčním světě se pod označením „brand“ skrývá víc než jen logo nebo název. Je to identita, která představuje Vaši firmu, to jaké hodnoty Vaše firma přináší a jaký dojem zanechává u Vašich zákazníků. Správně vybudovaný brand Vám nejen pomůže vyčnívat z davu, ale také díky němu získáte […]

9. ledna 2025

Jak uspořádat soutěž na Facebooku nebo Instagramu?

Facebook a Instagram jsou oblíbené sociální sítě, na kterých influenceři a společnosti se hojně pořádají soutěže o ceny, slevy a další výhody (většinou) pro spotřebitele. A jak to tak se spotřebiteli bývá, vztahují se i na takové soutěže pravidla, která je nutné dodržovat. Při pořádání spotřebitelské soutěže na sociálních sítích musíte dodržovat: Jsou však všechny […]

2. ledna 2025

Jak (s)právně uspořádat online spotřebitelskou soutěž v roce 2025

V tomto článku se budeme věnovat spotřebitelským soutěžím pořádaným online. Rozebereme si, kdy se jedná o spotřebitelskou soutěž a na co všechno musíte z hlediska práva myslet, abyste soutěž uspořádali správně. Prozradíme také informace o základních dokumentech, které budete k soutěži potřebovat, a přidáme několik praktických tipů. V tomto článku se nevěnujeme podmínkám soutěží na sociálních sítích, ale […]

21. února 2023

Ohlédnutí za novelou zákona o elektronických komunikacích ohledně marketingu

V loňském roce nabyla účinnosti rozsáhlá novela zákona o elektronických komunikacích. Cílem bylo mimo jiné vyloučit nevyžádané marketingové hovory. Koncem roku 2022 udělil Český telekomunikační úřad (ČTÚ) první pokutu za porušení zákazu obtěžujícího telemarketingu. Považujeme to za vhodný impuls k tomu, abychom si shrnuli základní podmínky (tele)marketingu. Stručné připomenutí pojmů a obsahu novely Marketing =nabízení reklamy nebo jiný […]

14. března 2022

I vlastní design můžete ochránit

Klient, který provozuje e-shop s broušeným sklem a nabídkou unikátních autorských designů na skleněných předmětech, zjistil a doložil, že konkurence kopíruje jeho motivy. Zpracovali jsme dokument vyzývající k odstranění nabízených autorských motivů z jejich nabídky, a přestože na první výzvu konkurent našeho klienta nereagoval, nakonec se nám ho ale povedlo kontaktovat a přesvědčit, že stáhnout […]

Ať Vám už nic neuteče

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Jednou za čas Vám zašleme výběr toho nejzajímavějšího z našeho webu a YouTube kanálu – nové články, videa a právní tipy, které by Vám neměly uniknout.