Jak na prodej e-shopu?

7. 7. 2025

Jak na prodej e-shopu?

Jak správně prodat e-shop a na co si dát pozor?

Upozorňujeme, že tento článek je určený pro Vaše základní seznámení s tématem a píšeme ho tak, aby Vás pokud možno i bavil, ne abychom dopodrobna popsali úplně všechny okolnosti.

Oblasti e-commerce se v našem blogu věnujeme poměrně často. V minulosti jsme pro Vás například sepsali krátký průvodce založením e-shopu. V tomto příspěvku se budeme věnovat převodu již existujícího e-shopu. Představíme si možné varianty převodu a jejich základní aspekty i úskalí z pohledu práva. Níže popsané poznatky přijdou vhod jak podnikatelům, kteří zamýšlí svůj rozjetý e-shop prodat, tak těm, kteří naopak takový chtějí koupit. 

Soustředit se opět budeme pouze na právní nástroje a nástrahy, stranou tedy necháme otázky obchodních rozhodnutí, převodní ceny atp.

Jaké jsou způsoby převodu e-shopu?

Máte rozjetý fungující e-shop, ale už v podnikání s daným e-shopem nechcete z jakéhokoliv důvodu pokračovat? Nebo jste si naopak k podnikání vyhlédli ke koupi e-shop takového jiného podnikatele? Pak je koupě/prodej e-shopu pro Vás určitě vhodnou variantou. Při samotném převodu je ale třeba pohlídat „několik“ důležitých skutečností. Odpověď na otázku „čemu věnovat pozornost?“ se liší v závislosti na tom, jaký způsob převodu zvolíte. V podstatě se nabízejí tři možné postupy, které si postupně blíže rozebereme.

  1. Smlouva o převodu obchodního podílu ve společnosti (pokud e-shop provozujete v rámci právnické osoby a nemáte v právnické osobě jiný, na e-shopu nezávislý majetek nebo podnik, o který byste nechtěli přijít a současně jste ochotni převést podíl v celé právnické osobě).
  2. Smlouva o převodu e-shopu, v rámci níž dojde k prodeji všech jednotlivých součástí e-shopu, které smluvní strany vyjmenují.
  3. Smlouva o prodeji obchodního závodu (dříve podniku) nebo jeho části.

Prodej e-shopu smlouvou o převodu podílu ve společnosti.

Jak jsme už naznačili, tato varianta je možná jen za podmínky, že e-shop provozujete v rámci právnické osoby. Pokud jste jediným společníkem právnické osoby nebo jste s ostatními ve shodě v tom, že chcete e-shop prodat, jedná se v zásadě o nejsnazší variantu. Před samotným převodem podílu se ujistěte, že ve společnosti nemáte další majetek nad rámec e-shopu, případně ho zákonným způsobem vyveďte. Můžete ale na druhou stranu např. prodat podíl ve společnosti i s tímto jiným majetkem a sjednat tomu přiměřenou kupní cenu.

Z právního pohledu dochází „pouze“ k převodu podílu ve společnosti  (tj. v podstatě k převodu vlastnického práva ke společnosti). Samotný e-shop (jakožto podnik), zjednodušeně řečeno, dál zůstává ve společnosti, která přešla na nabyvatele (kupujícího). Na nabyvatele tak spolu s podílem ke společnosti přejdou také všechna práva a všechny povinnosti k e-shopu (resp. na nabyvatele přejde společnost, které tato práva a tyto povinnosti náležejí), včetně nehmotných práv autorského charakteru a práv k databázím zákazníků, s čímž by ve zbylých dvou případech mohly být potíže. Jde o největší výhodu převodu e-shopu touto formou. Samozřejmě součástí převodu nejsou ta práva, která si převodce (prodávající) nechal zřídit ke svému jménu jako fyzická osoba. Před koupí podílu ve společnosti tedy důkladně zkontrolujte, jaká všechna práva týkající se e-shopu skutečně náleží přímo společnosti. Zde upozorňujeme na poměrně častý případ, kdy si společník nechá zaregistrovat ochrannou známku na své jméno. Pak by s převodem podílu ve společnosti ochranná známka na nabyvatele nepřešla.

Převod e-shopu „kupní smlouvou na vše“

Princip tohoto způsobu převodu zní vlastně velmi jednoduše. Prodávající a kupující mezi sebou uzavřou smlouvou, jejímž předmětem bude prodej všech vyjmenovaných podstatných částí e-shopu, primárně samozřejmě doménového jména a skladu.

Úskalí tohoto řešení jsou ovšem patrná na první pohled. Na kupujícího přejdou jen ty složky a části e-shopu, které budou ve smlouvě výslovně uvedeny. Je proto nutné vše do důsledku zvážit a zahrnout do smlouvy každičký detail ohledně e-shopu, který má být převeden. Riziko, že nějaké to právo patřící k e-shopu strany opomenou, je přitom poměrně vysoké. Následný „do-prodej“ je potom zcela na vůli prodávajícího.

Při tomto způsobu převodu nepřechází na kupujícího dosavadní právní vztahy prodávajícího. Kupující se tak nestane obchodním partnerem dodavatelů e-shopu, nezíská právo na plnění již uzavřených zakázek a nestane se zaměstnavatelem dosavadních zaměstnanců. Samozřejmě lze na tyto konkrétní situace myslet a smluvně je ošetřit, ale jednak není snadné pokrýt vše a navíc některé z těchto „problémů“ vyžadují souhlas nebo další součinnost třetích stran, které nemusí být ochotny spolupracovat.

Pozornost věnujte zejména prvkům e-shopu, které jsou chráněny autorským nebo odvozeným právem (samotné provedení webu, grafika, texty, fotografie…). Ověřte si rozsah licencí e-shopu a skutečnost, že je prodávající oprávněn Vám tyto prvky převést nebo Vám k nim alespoň poskytnout nezbytnou licenci. Pokud je e-shop tzv. pronajímán (v rámci krabicového řešení, o kterém jsme více psali zde), ověřte si, jestli je možné e-shop převést bez souhlasu či oznámení pronajímateli.

Samostatným a podstatným problémem bývá převod práv k databázi zákazníků. Taková databáze, obsahující osobní údaje zákazníků, může být leckdy jednou z nejhodnotnějších součástí e-shopu.

Problém nastává z hlediska souladu s předpisy na ochranu osobních údajů. Dle našeho názoru téměř nelze v tomto způsobu převodu e-shopu docílit převodu databáze uživatelů, kteří jsou v ní proto, že udělili souhlas se se zasíláním obchodních sdělení. K tomu, aby se taková databáze převedla, by musel existovat od každého jednotlivého uživatele s převodem jeho kontaktu na kupujícího.

Samozřejmě u klientské databáze osob, kterým e-shop prodával služby a například musí vést evidenci o běhu záruční doby apod. s převodem databáze problém není, jen je třeba na ni pamatovat.

Prodej e-shopu smlouvou o prodeji obchodního závodu (nebo jeho části)

Jak říká občanský zákoník: „Koupí závodu nabývá kupující vše, co k závodu jako celku náleží.“ Závod chápejme ve smyslu jakéhosi „balíčku“ všeho majetku, všech práv a povinností, které náležejí k danému e-shopu. Prodej e-shopu z hlediska své právní podstaty odpovídá nejlépe právě prodeji obchodního závodu. Pokud by závod tvořila celá síť e-shopů, je za obdobných podmínek možné převést i část závodu, odpovídající právě jednomu požadovanému e-shopu.

Předně je výhodou tohoto řešení, že není nutné specifikovat ve smlouvě každou součást e-shopu, kterou chtějí smluvní strany převést. Podle zákona se totiž předpokládá, že závod tvoří vše, co zpravidla slouží k jeho provozu. V této variantě tedy přejde vše vyjma toho, co smluvní strany z převodu výslovně vyloučí. Ze zákona přecházejí také zaměstnanci.

Převod závodu je elegantnějším způsobem převodu e-shopu, než otrocky vyjmenovávat jednotlivé součásti, které mají přejít na kupujícího. Přesto ale z důvodů právní jistoty doporučujeme alespoň základní prvky převáděného závodu do smlouvy o koupi závodu zanést, a to v tzv. demonstrativním výčtu, typu: „součástí převáděného závodu je zejména (nikoliv výlučně)…“. Další nespornou výhodou je, že kupující vstupuje do práv a povinností váznoucích k závodu, tedy i do vztahů s dodavateli atp. (vyjma dluhů o kterých v souvislosti se závodem nevěděl a nemohl je předpokládat).

Musíme ale také upozornit na další aspekty a možná úskalí této varianty. Důležité je, že prodávající bude ručit za dluhy e-shopu existující v době převodu (ledaže by věřitel vyslovil souhlas s převzetím dluhu kupujícím). Převod závodu přináší poměrně rozsáhlé daňové povinnosti (což ale, v o něco menším měřítku, lze říci o každé z variant). Ohledně autorských a odvozených práv a licencí platí totéž, co při variantě převodu jednotlivých součástí, a to ještě přísněji, protože zákon výslovně zakazuje převod takových práv v rámci závodu, pokud k převodu těchto práv není prodávající oprávněn.

A jako samostatný problém opět vystupuje převod databáze zákazníků.

Shrnutí – jak na prodej e-shopu

Převod e-shopu není z hlediska práva věcí nikterak neřešitelnou, na druhou stranu ani zcela snadnou. Pozornost je nutné věnovat zejména nehmotným statkům a právům duševního vlastnictví. Z možných způsobů převodu je jednoznačně nejsnazší a nejúčelnější převod podílu ve společnosti. Pokud to z objektivních důvodů není možné, doporučujeme obecně spíše uzavírat smlouvy o koupi obchodního závodu, než uzavírat nepojmenované smlouvy o převodu e-shopu, které budou vyjmenovávat jednotlivé převáděné součásti.

Při prodeji/nákupu e-shopu každopádně doporučujeme všechny detaily probrat s účetním, protože daňových souvislostí se k převodu váže hned několik, a to u každé z variant. Hodit se bude také slovo zkušeného advokáta, který pro Vás nejen, že připraví samotnou smlouvu, ale také Vám celou transakci může zkontrolovat, zejména s ohledem na práva duševního vlastnictví, a doporučit pro Vás nejvhodnější postup. Se všemi právními záležitostmi ohledně převodu e-shopu, ať už jej kupujete nebo prodáváte, Vám rádi pomůžeme.

Jsme ATREUM advokátní kancelář a orientujeme se na digitální a byznysové právo.

Kategorie: