Upozorňujeme, že tento článek je určený pro Vaše základní seznámení s tématem a píšeme ho tak, aby Vás pokud možno i bavil
Evropská unie nadále pokračuje ve své cestě za absolutní ochranou spotřebitele a dostává se zase o kousek dál. Tentokrát především požaduje, aby odstoupení od smlouvy bylo pro spotřebitele stejně snadné, jako její uzavření.
Řeč je o směrnici 2023/2673 (dále „Směrnice“), podle které mají mít online prodejci povinnost umožnit spotřebiteli rychlé a transparentní odstoupení od smlouvy přes tzv. „withdrawal button“.
E-shopy se tedy zase budou muset nové regulaci přizpůsobit.
Do kdy musí Česká republika přijmout příslušné zákony?
Český zákonodárce by měl národní právní úpravu stihnout Směrnici uzpůsobit do 19. 12. 2025.
Směrnice vyžaduje, aby e-shopy povinnosti plnily od 19. 6. 2026. Přímo ze Směrnice Vám povinnosti vyplývat nemohou, takže je potřeba dostat český občanský zákoník do požadované kondice včas.
V současnosti už je návrh zákona předložený Poslanecké sněmovně, takže můžeme očekávat, že se stihne přijmout do června. Navrhovaná účinnost zákona je právě 19. červen 2026, takže k tomuto datu doporučujeme směřovat Vaši přípravu.
Na koho budou dopadat nové povinnosti?
Zjednodušeně řečeno: všechny obchodníky, kteří uzavírají smlouvy se spotřebiteli online.
Nezáleží na tom, jestli prodáváte fyzické zboží, digitální obsah, kurzy nebo poskytujete jakékoliv služby.
Pokud prodáváte produkty, u kterých spotřebitelé ze zákona právo na odstoupení nemají (např. zboží upravené na míru, noviny nebo hygienicky zabalené zubní kartáčky aj.), tak ve vztahu k těmto produktům samozřejmě danou možnost umožňovat nemusíte.
Pro vše ostatní ale musíte spotřebitelům umést jednoduchou online cestu k odstoupení.

Jaké povinnosti budou e-shopy a další online obchodníci muset splnit?
Budete muset doplnit svůj e-shop o další funkcionalitu v podobě funkčního tlačítka pro odstoupení. Pojďme se na to podívat podrobněji.
- Tlačítko (nebo podobný ovládací prvek) – musí být výrazné a snadno dostupné na webu, a to po celou dobu lhůty pro odstoupení.Musí mít takové znění, ze kterého bude jeho účel jednoznačný (dle zákona „Odstoupit od smlouvy“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací).
- Oznámení o odstoupení – musíte spotřebiteli dát možnost snadno vyplnit zákonem předpokládané údaje a oznámení odeslat také jednoznačně označeným tlačítkem („Potvrdit odstoupení od smlouvy“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací).
- Potvrzení odstoupení od smlouvy – bez zbytečného odkladu po přijetí odstoupení od smlouvy musíte jeho přijetí spotřebiteli potvrdit na jím určenou elektronickou adresu, včetně obsahu, data a času odeslání oznámení.
- Úprava informačních povinností – součástí novely bude i rozšíření povinně poskytovaných informací pro spotřebitele. Mimo jiné právě o možnosti využití „odstupovacího“ tlačítka. Rozšíření informačních povinností bude ale v roce 2026 daleko širší (připravuje se třeba také „environmentální“ novela, jejíž návrh Poslanecká sněmovna dostala 8. 12. 2025, o té ale zas někdy jindy…).
Pokud byste poskytovali finanční služby, bude se Vás týkat nejen ohledně informačních povinností daleko více úprav.
Jak se mají e-shopy a online podnikatelé připravit na nové povinnosti?
Budete potřebovat upravit rozhraní Vašeho e-shopu a nastavit související procesy. Konkrétně zavést tlačítko a za ním proces odesílání prohlášení o odstoupení s údaji a také následné automatické odpovědi.
Dále bude bohužel opět potřeba upravit obchodní podmínky (doplnit informační povinnosti a úpravu tlačítka).
Své si užijí hlavně provozovatelé platforem pro pronájem e-shopových řešení a podobní podnikatelé.
Závěr
Další z řady novel, které se dotknou e-commerce prostředí, ho opět přizpůsobuje příznivěji pro spotřebitele. Nutno ale dodat, že samotná Směrnice (a potažmo naše česká novela) nijak nerozšiřuje právo spotřebitelů od smlouvy odstoupit, ani neomezuje dosavadní výjimky. „Jediné“, co se mění, je proces odstoupení, který kromě dosavadních způsobů bude muset umožňovat i výše popsanou snadnou variantu.
Nejde sice o nijak drastický zásah do života online obchodníka, ale přinese mu další náklady nutně vynaložené na úpravu svého webu a právních dokumentů. Sice se domníváme, že odstoupit od smlouvy bylo pro spotřebitele dosud už tak dostatečně snadné, a vlastní tlačítko není vyloženě potřeba, ale kdo ví, při správné implementaci může být tlačítko třeba i pěkným marketingovým tahem.
Pokud si nejste jistí, jak přesně implementovat technickou nebo právní část, rádi Vám pomůžeme.
Jsme ATREUM advokátní kancelář a děláme digitální a byznysové právo.