8. 8. 2025

Máte esportovou smlouvu, ale přesto protistrana neplatí? I v roce 2025 jde bohužel o běžnou věc…

Nedávno – v srpnu – za mnou přišel kamarád, norský caster (komentátor) turnajů ve hře Age of Empires IV, s tím, že má smlouvu o komentování zápasů. V jejím rámci má komentovat několik desítek zápasů ve sponzorovaných turnajích vysílaných na platformě Twitch. Zaplaceno však dostal pouze za jediný měsíc, ačkoliv má podle smlouvy dostávat honorář každý měsíc. Situaci komplikuje i to, že turnajový organizátor – tedy objednatel – pochází z úplně jiné země.

Bohužel i přesto, že je esport s námi už přibližně dvě desetiletí, jde o zcela běžný jev ve smluvních vztazích napříč celou scénou. Hráčům se běžně stává, že i když vyhrají velký mezinárodní turnaj, stále nemají „dobojováno“ – cesta vyhraných peněz do jejich peněženek může být velmi složitá a nejistá.

Jaký je právní rámec pro řešení sporů v esportu?

Mezinárodní prostředí je pro esportové vztahy zásadní. Zatímco právní rámec v Evropské unii je pro řešení sporů už relativně harmonizovaný, v poslední době se v esportu ve velkém angažuje i Saúdská Arábie, která do něj investuje značné prostředky. Její právní systém však vychází z islámského práva šaría, které je výrazně odlišné od kontinentálního nebo anglosaského systému.

Co by mohlo být efektivním nástrojem pro řešení sporů?

Možností je více – proberme ty nejschůdnější. Výběr vhodného nástroje ovlivňuje kombinace celé řady faktorů: právní rámec, sportovní regulace, technologie, dynamicky se měnící prostředí i výše zmíněná rozdílná národnost zapojených subjektů. Situaci dále komplikuje i to, že významnou roli hrají vývojářské společnosti, které esportové tituly (hry) vlastní.

Z výše uvedeného je patrné, že konzervativní soudní přezkum nemusí být vždy nejvhodnějším – a už vůbec ne prvotním – řešením. Prakticky mají na esportové subjekty největší vliv právě vývojářské společnosti. A právě mezi nimi vidíme rozdílné přístupy. Například společnost Riot Games, která vlastní jeden z největších esportových titulů League of Legends, se o profesionalizaci své esportové scény dlouhodobě intenzivně stará.

Co přinese arbitrážní systém od Riot Games?

Právě díky svému vlivu, který Riot Games z titulu vývojářské společnosti esportových titulů využívá, v roce 2024 spustil arbitrážní systém „Dispute Resolution for Riot Games‘ Esports (EMEA)“, tedy systém mimosoudního řešení sporů pro region Evropy, Blízkého východu a Afriky. Pokusů o vytvoření podobného systému tu bylo více, ale až nyní se do toho aktivně zapojila samotná vývojářská společnost. Ačkoli je systém nový a ne dostatečně odzkoušený, teoreticky se jedná o ideální model, proto věřím, že alespoň v této geografické oblasti a u konkrétních esportových titulů (League of Legends, Valorant) se právní jistota zvýší.

Jak zajistit rychlé a efektivní řešení sporu v dalších oblastech esportu?

Zůstaňme tedy u mimosoudního řešení. Za naši kancelář bychom doporučili do smluv vkládat rozhodčí doložku. Ta zajistí rychlost a důvěrnost řízení – a zároveň je ve většině států světa rozhodnutí rozhodčího řízení vynutitelné díky Newyorské úmluvě. K rozhodování v rozhodčím řízení je možné zvolit rozhodce, kteří fungují po celém světě a je možné vybrat i ty, které se na oblast esportu specializují. Je tedy mnohem vyšší pravděpodobnost, že ten, kdo rozhoduje, chápe celý kontext sporu a je tak schopen daleko efektivněji rozhodnout.

Nevýhodou může být vyšší nákladnost a složitější přístup pro hráče bez právního zastoupení. Pokud jste hráčem, týmovou organizací, nebo komentátorem, a octli jste se v situaci, kdy Vám protistrana nezaplatila, ozvěte se nám.

Jsme ATREUM advokátní kancelář a zaměřujeme se na digitální a byznysové právo.

Pavel Beneš

Autor článku

Pavel Beneš

Mgr. Pavel Beneš je advokátním koncipientem v advokátní kanceláři ATREUM. Je bývalým profesionálním esportovým hráčem strategické počítačové hry. Na práci v advokátní kanceláři ho nejvíce těší interakce se zajímavými lidmi z byznysového prostředí.

Přečtěte si další články k tématu

8. července 2025

Co je to přestupová doložka v esportu a proč by vás to mělo zajímat?

Tento článek je pro vás, pokud: Esport – víc než jen hraní Esport znamená hraní počítačových her na profesionální úrovni – podobně jako sportovci závodí ve fotbale nebo hokeji, esportovci soutěží ve hrách jako League of Legends, Valorant nebo CS2. A stejně jako ve sportu, i tady už jde o velké peníze, smlouvy a pravidla. […]

21. ledna 2025

Jaký je aktuální stav transpozice směrnice NIS 2 a nového zákona o kybernetické bezpečnosti?

Upozorňujeme, že tento článek je určený pro Vaše základní seznámení s tématem a píšeme ho tak, aby Vás pokud možno i bavil. V dubnu loňského roku jsme na našem blogu (konkrétně zde) publikovali článek o předpokládaných změnách souvisejících s účinností nové Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2022/2555 o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně kybernetické bezpečnosti v EU… se vžitým […]

10. července 2024

AI a autorské právo

V byznysovém prostředí bychom asi těžko hledali někoho, kdo s umělou inteligencí ještě nemá žádné zkušenosti. Umělá inteligence se stává nedílnou součástí většiny podnikatelských odvětví a každodenního života mnoha společností. AI se dnes běžně používá k vytváření obrázků, log, textů či dalšího kreativního obsahu. S těmito technologickými pokroky však přicházejí i nové právní otázky, a to zejména […]

9. dubna 2024

Co (nejspíše) do Česka přinese směrnice o kybernetické bezpečnosti NIS 2 a kdo se může těšit na nové povinnosti?

Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2022/2555 o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně kybernetické bezpečnosti v EU… se vžitým názvem „NIS 2“ (dále „Směrnice“) je na světě už déle než rok. Český zákonodárce by měl národní právní úpravu stihnout Směrnici uzpůsobit do 18. října 2024. Stihne to? Bude to těsné, ale spíše jako tradičně nestihne. […]

12. června 2023

Naše zkušenosti s AI v advokacii aneb Může umělá inteligence nahradit v brzké době advokáty?

S rozvojem umělé inteligence (AI) v poslední době se také roztrhl pytel s různými články a glosami na téma toho, koho všeho může AI v práci nahradit a jak blízko tomu jsme. Právní profese jsou nepochybně jednou z oblastí, které by AI mohlo do budoucna „ohrožovat“. V tomto článku shrneme naše vlastní dosavadní zkušenosti s využitím AI v advokacii a dále se zamyslíme nad […]

1. března 2023

Jak správně na právo v digitálním světě?

Vít Hruška byl hostem podcastu Zážeh, kde si s Martinem Hurychem povídal na témata spojená s právem v IT a marketingu. Rozhovor najdete tady. Dozvíte se například: Pokud by vás jakékoli téma zajímalo více, neváhejte se nám ozvat.

Ať Vám už nic neuteče

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Jednou za čas Vám zašleme výběr toho nejzajímavějšího z našeho webu a YouTube kanálu – nové články, videa a právní tipy, které by Vám neměly uniknout.