KONEC PLATFORMY ODR
… aneb povinnost změny obchodních podmínek pro e-shopy v roce 2025
Dne 20. 7. 2025 dojde k ukončení činnosti evropské platformy pro řešení sporů on-line (ODR – Online Dispute Resolution). V tomto článku se zaměříme na to, co to znamená pro provozovatele e-shopů a jaké povinnosti jim v souvislosti s tím plynou.
Platforma ODR a ukončení jejího fungování
Platforma ODR byla zřízena Evropskou unií jako prostředek pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Provozovatelé e-shopů v rámci EU měli povinnost odkazovat na tuto platformu ve svých obchodních podmínkách, a to formou aktivního odkazu. Tato platforma však nebyla dostatečně využívána. Proto bylo přijato nařízení, kterým dochází k ukončení jejího fungování. Datum úplného ukončení činnosti platformy je stanoveno na 20. 7. 2025.
Povinnosti provozovatelů e-shopů
Při poskytování produktů nebo služeb spotřebitelům je kladen důraz na transparentnost a řádné informování spotřebitelů. Proto je nutné v souvislosti s ukončením činnosti platformy ODR upravit informace sdělované spotřebitelům.
Ideálně přesně k datu 20. 7. 2025 by měli provozovatelé e-shopů:
- Zkontrolovat a aktualizovat VOP – pokud ve Vašich obchodních podmínkách zmiňujete platformu ODR, je nutné tento odkaz odstranit.
- Upravit další dokumenty – doporučujeme důkladné projití všech dokumentů, kde může být platforma DOR zmiňována a tyto informace odstranit. Změny mohou být zapotřebí například v reklamačním řádu, informačních povinnostech nebo ve FAQ na webu.
Proč musí být změny zrovna k datu 20. 7. 2025? Mohlo by se jevit jako rozumnější o ukončení činnosti platformy informovat spotřebitele již dříve – obzvlášť proto, že již od 20. 3. 2025 nebude možné prostřednictvím platformy ODR podávat další stížnosti. Problémem je, že nařízení, které ruší platformu ODR zároveň ruší s účinkem až k 20. 7. 2025 nařízení stanovující povinnost provozovatelů o platformě informovat.
Z toho vyplývá, že do 19. 7. 2025 platí pro provozovatele e-shopů povinnost o platformě ODR informovat a od 20. 7. 2025 už tato platforma nebude existovat a povinnost přestane platit. Ponechání informace v podmínkách po tomto datu by tedy mohlo být pro spotřebitele zavádějící.
Co se stane s aktivními spory? A kdo bude další spory řešit?
Zatím spotřebitelé stále mohou podávat stížnosti prostřednictvím ODR platformy. Tato možnost bude ukončena k 20. 3. 2025 a aktivní spory budou dořešeny do 20. 7. 2025. Poté budou všechny údaje z platformy vymazány (před tím však účastníci sporů mohou požádat o zaslání údajů o svých případech).
Po ukončení platformy ODR budou nadále spotřebitelé moci své spory s provozovateli e-shopů řešit v rámci národních orgánů pro mimosoudní řešení sporů – jako je u nás Česká obchodní inspekce.
Závěr
V souvislosti se ukončením fungování platformy ODR doporučujeme vhodně změnit Vaše obchodní podmínky a další informace předávané spotřebitelům.
V oblasti alternativních řešení sporů jsou na úrovni Evropské unie aktuálně řešeny i další změny, proto doporučujeme sledovat další vývoj a případné včasné zavedení dalších nových povinností pro e-shopy.
Jsme ATREUM advokátní kancelář a rádi zařídíme, aby Vaše obchodní podmínky byly vždy v souladu s aktuálními předpisy.